Wednesday, June 29, 2022
spot_img

Exclusive Content:

Småa säkrar tryggheten för Sveriges företagare

Under pandemin spelade Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, eller SMÅA, en nyckelroll...

Enklare för småföretagare att få extern finansiering

OPR-Företagslån, med kontor i Stockholm, skapar tillväxt och lönsamhet...

Nina Jansdotter – företagare skriver bok om kärleksbedrägerier i sociala medier

Nina Jansdotter, är företagare och karriärcoach samt författare till...
HemMarknadsföringROI och varumärkesbyggande

ROI och varumärkesbyggande

När hemsidan väl är färdig är det dags att få folk att hitta dit. Där har vi ypperliga verktyg i de sociala medierna och Google. Med en smart strategi, tät uppföljning mot målen och kreativt innehåll är du hemma.

Är dags att ge dig ut i djungeln på internet för nå ut med ditt budskap genom bruset och locka potentiella kunder till just din hemsida. Var börjar man då?
– Egentligen ska man börja med att sätta en kommunikationsstrategi. Vem är jag? Vad kännetecknar mig? Vart vill jag komma? För nya företagare måste annonskampanjer gå ihop sig snabbt, då är digital marknadsföring bra, säger Andrej Rosén agent och partnerchef på Head Media Agency.
Vid digital marknadsföring kan du exakt se vad din investering ger tillbaka.
– Du kan starta upp riktigt snabbt och få en direkt kickback. Även en liten budget kan ge stor effekt. På Facebook kan du nischa in dig oerhört, även på Adwords och Instagram kan du få bra resultat med små medel.
Andrej berättar att de jobbar med att hjälpa företagare med kommunikation och marknadsföring.
– Det första vi gör är att analysera kollegorna i just din bransch och kolla vilka dina mål är. Är marknadsföringen till för att bygga varumärket eller sälja? Där är en kombination av båda alternativen bra. Sen tittar vi på vilka kanaler som ska användas.
Frågor man ska ställa sig är var, när och varför. Valet av kanaler görs utifrån budget och ambition. Finns målgruppen på Facebook, Instagram, LinkedIn eller Snapchat?
– Hälften av marknadsföringen är uppsökande, som exempelvis på Facebook. Andra hälften är sökbar, som på Google. Där söker andra upp dig.
Oavsett vilka medier du väljer att använda dig av är det viktigt att mäta trafiken.
– Annars kanske du slänger pengarna i sjön utan att veta om det. För att se om marknadsföringen ger något brukar man mäta ROI, return of investment. Kan man bygga varumärke och öka ROI samtidigt, då är det ultimat.
För att kunna mäta ordentligt ska man redan innan ha satt upp mål.
– Mycket av marknadsföring handlar om utvärdering. Exempelvis om att förstå varför kunder lämnar din hemsida utan att köpa.
Vad du än har för mål och vilka kanaler du väljer att satsa på måste du tänka innehåll och åter innehåll.
– Bra skrivet innehåll attraherar de du vill nå. Du måste även tweaka innehållet. Du måste tänka på vad som engagerar din målgrupp, är det humor eller är det fakta?

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Småa säkrar tryggheten för Sveriges företagare

Under pandemin spelade Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, eller SMÅA, en nyckelroll i att...

Enklare för småföretagare att få extern finansiering

OPR-Företagslån, med kontor i Stockholm, skapar tillväxt och lönsamhet med konkurrenskraftiga...

Nina Jansdotter – företagare skriver bok om kärleksbedrägerier i sociala medier

Nina Jansdotter, är företagare och karriärcoach samt författare till en lång...

3 sätt att finansiera din verksamhet

Skulle ditt företag behöva extra ekonomiska resurser för att antingen kunna...
X
X