Har man ett coolt skalbart koncept och vill växa snabbt är franchise en välbeprövad, smart affärsmodell att titta närmare på. Några som testat är killarna som äger Redfellas. De har gått från tre till nio caféer på ett år och fler är på g. Både inom och utanför Sveriges gränser.
De två vännerna Patrik Westbergen och Anton Samuelsson, båda med erfarenheter av entreprenörskap, började titta på olika gemensamma affärsmöjligheter. För ett par år sedan sprang de på ett litet lokalt koncept i Malmö, Redfellas.
– Jag har alltid gillat gangster- och maffiafilmer. Namnet Redfellas är taget från filmen Goodfellas. Både logotypen och menyn har hög igenkänning från en av de största filmklassikerna, säger Anton.En av delägarna ville sälja sin andel så de slog till, de andra köptes ut ett år senare. Att de föll för Redfellas var för att de inte sett någonting liknande i cafébranschen förut.
– Wayne´s Coffee och Espressohouse är same same. Det här är mer en mötesplats med en helt annan atmosfär. Och allt görs on demand.
Egentligen vill han inte beskriva det som café, utan ett all day-koncept.
– Vi är en hybrid mellan Vapiano, Wayne´s Coffee och Joe & The Juice. Baren är vår scen, där mixar vi juicer och gör sallader. Vi är en snabb och flexibel uppstickare som vågar utmana fikatraditionen.
Ingen av killarna hade någon erfarenhet från branschen. Patrik kommer från retail och Anton har drivit företag inom bevakning, bemanning och bygg.
– Har du väl hittat nyckeln till framgångskoncept spelar det ingen roll vilken bransch du ger dig in i. Det är samma beståndsdelar och mycket går hand i hand. Allt handlar om att identifiera och tillfredsställa behov.
Men livsmedelsbranschen är väl svår med alla tillstånd?
– Det finns kontrollorgan i alla branscher. Gör du allt rätt är inte Livsmedelsverket något bekymmer. Ur konkurrenssynpunkt är det bra att de som inte sköter sig får problem.
Bara fördelar med modellen
På tre år har de gått från tre caféer i Malmö till nio stycken i hela landet.
– Vi har gått från att vara lokala till ett nationellt franchisekoncept. Målet är att ha 49 caféer i slutet av 2020.
Att de valt just franchisekonceptet är för att det är den mest framgångsrika affärsmodellen.
– Det är ett bra sätt att växa snabbt och attrahera framgångsrika företagare. Den lokala entreprenörsandan gifter sig med en internationell affärsidé.
Anton berättar att det finns många fördelar med franchisekonceptet.
– Modellen är väl beprövad. Är man bara tillräckligt duktig som operatör och har drivet som behövs hjälper vi dig. Som franchisetagare blir du del av någonting stort.
De har en inarbetad modell och är redo att skala upp Redfellas. För att kunna finansiera satsningen drog de nyligen igång en crowdfundingkapanj på FundedByMe.
– Crowdfunding är ett fenomen som växer i Sverige. Tanken på att göra stamgästerna till delägare är fantastisk. Det ger både bättre lojalitet och större spridning.
Målet är att hitta minst 3 000 nya delägare, minsta summan att investera är 1 000 kronor. Vem som helst får vara med, där ställer vi inga krav.
Pengarna ska användas för att göra det enklare att kunna bli franchisetagare.
– För att kunna bli franchisetagare krävs fyra grundstenar. Man ska ha ett visst mod för att våga ta steget, komma bra överens med oss, hitta ett bra läge och fixa finansieringen. Ofta finns mod, kemi och läge, men finansieringen saknas. Där vill vi hjälpa till för att ta ned trösklarna för att bli franchisetagare i Redfellas.
Anton gillar crowdfundingfenomenet. Att ta sig in bakom investeringskretsens lyckta dörrar är svårt.
– Genom crowdfunding kan vem som helst ta del av nästa stora bolag. Jag gillar tanken att hjälpa drivna, unga entreprenörer att skapa och är själv delägare i 25 olika projekt. Hjälper alla till lite grann kommer vi att kunna skapa ännu bättre grejer.
Hjälper independetcaféer att växa
En tanke Redfellaskillarna har är att locka intependentcaféer in i konceptet. Caféer med bra läge och okej försäljning, men med dåliga inköpspriser.
– Vi vill ansluta den typen av caféer till oss och hjälpa dem att förändra sina modeller. Då kan de ta del av våra storbolagsfördelar, som digitala verktyg, bättre inköpspriser och ett starkt varumärke.
På väg utanför landets gränser
Anton berättar att ha 20 procent av caféerna drivs i egen regi och resten som franchise.
– På så sätt får vi tillräckligt fokus för att kunna utveckla konceptet och hjälpa franchisetagarna.
Redfellas är även på väg utanför landets gränser, just nu för de diskussioner med en kille i Dubai.
– Vi har även fått in spontanansökningar från bland annat Spanien och Tyskland. De tycker att vi skiljer oss från mängden med vår egna attityd. Vi tittar på möjligheterna att flytta ut genom så kallad masterfranchise.
Det går ut på att man säljer varumärket till en person, som sedan bygger upp sin egen verksamhet med franchisetagare. För att bli godkänd att köpa varumärket måste man först bygga upp tre egna caféer. Gillar Anton och Patrik vad de ser är det bara att köra.