Oavsett affärsidé kostar det pengar att starta ett företag. Den vanligaste typen av finansiering är eget kapitel, men det finns även annan hjälp att få. Vi guidar dig genom de vanligaste alternativen.
Innan man drar igång sin företagssatsning gäller det att förbereda sig så att man klarar sig ekonomiskt privat. Ett bra tips är att spara ihop till en buffert och dra ned på kostnaderna. Var beredd på att det oftast tar ett tag innan du kan plocka ut en lön, därför smygstartar många företagare sin satsning vid innan de säger upp sig.
Ett vanligt scenario är att företagaren själv går in med en tredjedel, banken en tredjedel och Almi en tredjedel.
Hjälp av banken
Den första instansen många företagare vänder sig till är banken, som kan hjälpa till med finansiering i starten. Förbered dig innan besöket så du kan pitcha din affärsidé på ett säljande sätt. Var beredd på att du måste gå i borgen och ta en privat risk för att få ett lån, bankerna kräver säkerhet.
Att tänka på inför kontakten med banken
• Ställ många frågor om vilka möjligheter som finns. Det finns ofta många fler vägar till finansiering än vad man vet om.
• Kom ihåg att banken är på företagarens sida, inte en motståndare. Rådgivaren vill att du lyckas. Det tjänar både du och banken på.
• Var ärlig i början, även om det är dåliga nyheter. När du startat företag är det bra att hålla rådgivaren uppdaterad om vad som händer.
• Se till att ta hjälp av de gratistjänster som finns. Till exempel NyföretagarCentrum har ett jättebra budgetverktyg.
Så funkar Almi
Almi Företagspartner har olika lösningar beroende på företag och i vilken fas det befinner sig i. Bland annat erbjuder Almi ett mikrolån, på maximalt 200 000 kronor i företagsstarten. Lånet ges med särskilda förmåner, som amorteringsfritt under en viss tid och begränsade säkerheter för låntagaren. I och med mikrolånet kan företagaren låna 100 procent av kapitalbehovet.
Hur funkar riskkapital?
Att söka riskkapital är en relativt ovanlig typ av finansiering. Men startar man ett företag som bedöms att relativt snabbt ha förmågan att bli globalt är det ett alternativ.
Isabella de Feudis, vd Svenska Riskkapitalistföreningen, tipsar om vad man bör tänka på innan man söker riskkapital.
• Läs på innan om riskkapitalfinansieringens för- och nackdelar eftersom investeringen innebär att den som bidrar med kapital får ägande och kontroll i företaget.
• Investerare vill ha avkastning, därför är det viktigt att skapa en affärsplan som tydligt beskriver verksamheten och dess mål. Varför är din produkt/tjänst bättre än konkurrenternas och hur kommer investeringen hjälpa företaget att bli framgångsrikt. Även ledningens sammansättning och kompetens är viktig för investerare.
• Det finns flera entreprenörsnätverk som förmedlar kontakter, exempelvis YEOS, SISP, Startupgrind och SUP46. Investeringar börjar ofta med relationer, så se till att nätverka.
Testa crowdfunding?
Det hela går ut på att man presenterar sin affärsidé på en webbplats för crowdfunding för att söka mindre belopp från flera olika privatpersoner och företag. Det finns olika typer av crowdfunding. I den donationsbaserade modellen skänker människor pengar till projekt de brinner för. I den vanligaste modellen får personer som skänker pengar en belöning, till exempel den produkt som företaget tillverkar eller en förhandsvisning av den film företaget söker pengar till. Equity crowdfunding går ut på att den som investerar får ett delägarskap i bolaget.
TIPS
Claes Stenmark, grundare av Virtuous Vodka, har lyckats genomföra två lyckade equity crowdfundingkampanjer. Han ger sina bästa tips.
• Var förståelig. Lägg tid på en presentation där intressenter verkligen förstår vad du vill göra.
• Förklara varför det är en god investering. Hur kan de tjäna pengar på att investera i dig?
• Tro inte att det ska gå lätt, du måste jobba för att få in pengarna. Men generellt sett tar det nog mindre tid än att leta riskkapitalister.
• Utnyttja sociala medier för att sprida din kampanj.
• Se till att vara ett gäng, gärna 5-10 stycken, innan ni drar igång en crowdfunding. Då får du mycket fler kontaktytor.