Generellt sett ligger vi i Sverige långt fram när det gäller digitalisering. Nu, när gränserna mellan verkligheten och nätet suddas ut gäller det att hänga med. Du måste vara ärlig, annars blir du snabbt genomskådad. What you see is what you get, är det som gäller.
I Sverige brukar vi ofta jämföra oss och ta efter trender från Usa. Men när det kommer till digitalisering ligger vi svenskar långt fram.
– Titta till exempel på banksidan. Vi har Swish, BankID och går mot ett kontantlöst samhälle. I Usa postar de fortfarande checkar. Vi ligger även långt fram på webbsidan, designen på många amerikanska hemsidor ser ut som någonting vi gjorde för tio år sedan, säger Marcus Törnell, reflektör på Reflx Kommunikation.
Svenska företagare har insett hur viktigt det är att man har en hemsida, att den är företagets ansikte utåt. Ändå drar sig vissa för att skaffa en hemsida i tron om att det är för dyrt.
– Har du inte råd med en hemsida, ska du då starta företag? Kunderna förväntar sig det. Vet jag vad ditt företag heter ska jag kunna googla upp dina kontaktuppgifter, dina tjänster och vad du heter.
Förr var det skillnad mellan det som presenterades på hemsidan och verkligheten. I dag har de gränserna suddats ut.
– What you see is what you get. Ha inte en bild på en okänd receptionist. Ta en professionell profilbild på dig själv, inte semesterbilden från Facebook. Och är du ensam, skriv inte vi och oss. Det funkade förr, men nu blir du snabbt genomskådad. Lyft fram dig själv och vem du är. Konkurrenter kan kopiera dina tjänster och priser, men de kan inte kopiera dig.
Marcus tipsar även om att skaffa en riktig mailadress med ett eget domännamn.
– @gmail.com, @hotmail.com eller @telia.com känns inte seriöst för företag. Det känns oproffsigt och snålt. Att skaffa ett eget domännamn kostar inte så mycket. Håll även ned längden på mailadressen, det räcker med förnamn, och ett kort domännamn.
Ett vanligt fenomen är infoadresser, det avråder Marcus från.
– Spam siktar in sig på infoadresser eftersom de är så vanliga. Använd istället hej@ eller kontakt@.
Hur ofta bör man uppdatera sin hemsida?
– Skapa din hemsida efter ambition. Gör den statisk om du inte har för avsikt att uppdatera den. Vill du uppdatera kontinuerligt kan du skapa en blogg eller ett nyhetsflöde.
För att driva trafik till hemsidan är sociala medier ett ypperligt verktyg, men där måste man vara med och uppdatera.
– Om man går in i november och ser påsköppettider blir det motsatt effekt. Man undrar vad som hänt och om företaget finns kvar. Det är bättre med få och kvalitativa uppdateringar än många sämre. Facebook och LinkedIn kräver inte uppdatering lika ofta som Instagram och Twitter.
Software as a service
Som nybliven företagare får man höra att man ska hålla nere de fasta kostnaderna. Visst, men det gäller att prioritera vilka kostnader.
– Det svindyra kontoret mitt i stan är inte nödvändigt, men tjänster som man använder varje dag är värt pengarna.
Nu för tiden köper man inte längre program med dyra startkostnader, i dag finns de tjänster man behöver som Software as a service, det vill säga prenumerationstjänster.
– Iställer för en stor engångskostnad betalar man lite varje månad. Det är smart, i och med att alla tjänster utvecklas så snabbt har man tillgång till det senaste hela tiden. Det går inte att betala stora summor om man behöver ett köpa ett nytt program varje år för att hänga med. Det betyder också att man inte behöver ett superhögt startkapital, det räcker med några hundringar i månaden.
Marcus berättar att han bland annat använder Snowfire för hemsidor, Office 365, Dropbox och Zapier för att koppla samman alla tjänster.
Sist, men inte minst, betonar han vikten av backup.
– Hårddisk, visst, men hur ofta backar man upp den. Om du använder Dropbox eller Google Drive spelar ingen roll, bara det backas upp automatiskt. Då är alla filer sparade den dag datorn blir stulen eller kraschar.
Marcus tipsar
• I dag när man bygger hemsida ska man tänka mobile first. Det är bra om den ser snygg ut på datorn, men man måste sätta mobilen i första rummet.
• Det är viktigt med bra och ljusa bilder med schysst kvalitet. Antingen kan du ta fram vettiga produktbilder eller använda dig av en bildbank.
• Har du fått kunder är det bra att lägga upp referenser på hemsidan. Ännu bättre om du får dem att skriva ett omdöme, det värderar besökarna högt.
• Kontaktuppgifter, vad du erbjuder och vem du är ska finnas med på hemsidan. Priser är inte nödvändigt, de kan ju variera beroende på beställare.
• Om du ska annonsera, satsa på Google. Eniro och Hitta får dig att tro att du inte syns där om du inte betalar, det stämmer inte. Och vem letar efter företag på dessa sajter i dag? Alla googlar.