Thursday, October 3, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemMarknadsföringSociala medierBrukar du tagga på...

Brukar du tagga på Facebook?

Att tagga personer i sina inlägg på Facebook kan vara ett sätt att öka synligheten och nå vissa personer som du tror kan ha nytta av att läsa det du lagt upp. Men funktionen ska användas med försiktighet för alla gillar inte att bli taggade.

Av Nina Jansdotter

Det har blivit allt svårare att nå ut på Facebook och i och med taggningen säkerställer du i alla fall att de du taggat förmodligen kommer att se ditt inlägg. I grunden är det en bra och värdefull metod som i och för sig kan missbrukas också och då blir inte nätverket så glada. Om du till exempel taggar för många av vännerna i rent kommersiella poster som i princip enbart upplevs som reklam för mottagaren och som inte tillför något som de anser är värdefullt kan taggningsfunktionen skapa mer badwill än goodwill.

Var i första hand social
Vi behöver alla komma ihåg att vi deltar i sociala medier och för att vi ska trivas där behöver vi anpassa vår kommunikation så att den blir mer social. Många av vännerna vi har kanske i första hand har Facebook som ett ställe där man vill umgås och prata ungefär som ett vardagsrum och då blir rena säljstatusar irriterande och man tappar intresset och förtroendet för de som taggar en i många meddelanden av det slaget.

Vem är intresserad av vad?
Det är bra att ha lite kunskap och fingertoppskänsla kring vilka typer av ämnen som intresserar vem, så att man kan välja vem man i så fall ska tagga i vad. Målet är, anser jag, att den personen ska säga, vad intressant, tack för att du tänkte på mig och kom ihåg att detta ligger inom mina intresseområden, istället för att du bara taggar på så många som möjligt i allt du kan komma på.

När taggningen används för att skapa dialog kring intressanta teman ger det, som sagt en helt annan effekt än när det blir reklam. Det kräver mer av dig men ger bättre resultat och mindre irriterade vänner på Facebook. Vi företagare behöver vara aktsamma om vårt nätverk och vårda det. Du kan docka inte tagga personnamn på gillasidorna, vill jag passa på och tillägga.

När taggningen går åt pipan
Jag har själv nyligen gjort en fadäs vad gäller taggning, fast jag inte kunde hjälpa det och det var att jag taggade väldigt många i ett inlägg. Att masstagga är något jag sällan gör, men just den gången gjorde jag det och på något vis hakade det upp sig och blev rundgång när jag laddade upp inlägget och sedan fick många inlägget många, många gånger om igen.

Jag kunde inte ens ta bort alla inlägg, det var någon konstig bugg, just då som jag varken har sett innan eller efter och jag fick ägna resten av dagen till att be om ursäkt för vad som hade hänt eftersom en del blev sura för att deras vägg blev helt nerspammad med mina inlägg. Så kan det gå, även för någon som mig som är van att kommunicera på Facebook och har det som mitt jobb. Jag lär mig lite nytt varje gång det blir något misstag. Sedan dess har jag inte vågat tagga så många i ett inlägg igen.

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X