Wednesday, April 24, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medierSociala medier: Så kommer...

Sociala medier: Så kommer du som företagare igång med en gillasida på Facebook

Vill du vara aktiv på Facebook som företagare bör du ha en bra gillasida att utgå ifrån, vid sidan av din egen personliga profil, som du också kan använda när du nätverk. Från gillasidan kan du sedan även länka vidare till din hemsida för de som vill ha ännu mer information om dig och ditt företag, så de blir bra komplement till varandra. Här är några kom-igångtips av Nina Jansdotter, företagare och expert på sociala medier.

Det gäller att synas i många kanaler, både på och utanför nätet. Att starta en gillasida på Facebook, kostar inget och är enkelt, men om du ändå tycker att det är lite svårt så be någon företagare i ditt nätverk om lite hjälp så att du kommer snabbare igång.

Du behöver ha en personlig profil med ditt eget namn för att registrera en gillasida för ditt företag. Öppna först din personliga profilsida.  Titta längst upp på sidan. I mitten finns det en rubrik som heter ”startsida”. Klicka på den. Titta sedan i vänsterspalten under en rubrik som heter ”sidor”. Där klickar du på ”skapa sida”. Då kommer det upp en sida med sex olika rutor med kategorier som du ska välja på. De olika kategorierna är:

  1. Lokalt företag eller plats.
  2. Företag, organisation eller institution.
  3. Varumärke eller produkt.
  4. Artist, band eller offentlig person.
  5. Underhållning.
  6. Välgörande ändamål eller community.

Välj det som passar bäst för dig och ditt företag. Varje kategori har sedan underkategorier som du också ska lista för att komma vidare. Sedan ger du sidan ett namn och trycker på kom igång.
När du har på tryckt kom igång godkänner du automatiskt Facebooks villkor, så det kan vara en poäng att läsa de villkoren så att du vet vilka regler som gäller och vad det är du skriver under. När du sedan kanske har flera gillasidor finns det en flik längst upp till höger där det står ”sidor jag hanterar”. Där är alla sidor du är adminstratör för listade så att du kan logga in till dem där.

Sedan behöver du skapa en stor, långsmal bild som finns längst upp på sidan. Den kallas ”header” eller omslagsbild. Googla på vilka mått som är aktuella så att bilden blir snygg i de olika formaten både för de som surfar in via dator och mobil.

Fyll på med inlägg innan du bjuder in

Du ska också fylla i lite info under ”om” med de kontaktuppgifter som ska synas för de som besöker gillasidan. Men sedan måste jag igen passa på och säga att det tyvärr inte räcker bara med att ha en sida utan det krävs mycket jobb för att få fler gillare och att nå ut med sina inlägg. Många av de företagare jag träffar säger, jo jag är på Facebook. Hur mycket är du där då brukar jag ställa som följdfråga. Som med allt annat finns det inga genvägar. Ska du nå framgång med din gillasida på Facebook eller i någon annan kanal i sociala medier så krävs det hög närvaro, så det är bara att kavla upp ärmarna och börja skriva.

Minst fem, gärna tio inlägg bör det ligga på sidan innan du använder knappen ”bjud in dina vänner att gilla din sida”. Ta sedan de närmast sörjande först. De som får förbarma sig att gilla din sida oavsett om de inte vet så mycket om vad du gör eller ej. Bara för att de är dina vänner helt enkelt. Sedan kan du gå längre ut i ditt nätverk och bjuda in och då är det redan några som gillar sidan, vilket brukar göra det lättare för fler att trycka på gillaknappen. Ibland har jag fått inbjudningar till i princip helt tomma sidor och då har jag undrat varför jag ska gilla det här. Fyll alltså på med energi innan du sprider din gillasida.

Läs mer tips från Nina Jansdotter om hur du som företagare når ut på sociala medier.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X