Sist ut på vår trendspaning för 2017 är Maria Östlund, redaktör på Starta & Företag. Hon tror att rörligt material kommer att ta allt större plats i medier nästa år.
– Vi konsumerar nyheter allt snabbare. Och samtidigt vill vi bli underhållna. Därför tror jag att kortare så kallade explainer videos kommer att bli allt mer synliga. Företagare kommer att behöva vara mer kreativa och personliga för att vara synliga på nätet.
Företag måste följa med när kunderna ställer allt högre krav på tillgänglighet och priser.
– Vi måste bli mer kundvänliga och tillgängliggöra våra produkter och tjänster på de plattformar där kunderna vill konsumera dem. Det skulle inte förvåna mig om vi kommer kunna shoppa allt vi behöver via messenger.
Nästa år kommer allt mer att ske via mobilen, bland annat kommer vi säkerligen kunna betala allt vi köper via telefonen.
Allt kommer att bli allt mer personifierat och nischat. Allt ifrån kundservice och marknadskommunikation. Kraven på tillgänglighet kommer att öka då kunderna kommer att kräva dygnet runt-service. Här kommer vi att få se mer intelligenta digitala lösningar.
– Företagen kommer att smalna ned sina målgrupper och du som kund kommer att få reklam och erbjudanden som passar just dig.
Digitaliseringstakten kommer att speedas upp och E-handeln kommer att förändras. I och med att boomen redan är här kommer vi att få se mer kreativa logistiklösningar.
– Internet of Things är fortfarande i ett tidigt skede. Det kommer inte att bli någon hype under 2017, men vi kommer att få se fler smarta produkter, säger hon och fortsätter:
– Jag hoppas att regeringen kommer att driva en mer företagarvänlig politik och underlättar för dem som vill starta och driva företag. Vi vill inte se fler diskussioner om att höja entreprenörsskatten, sänka rot och rut eller ta bort vinster i välfärden. Det ger fel signaler till företagare.