I ett mindre företag är det otroligt viktigt att kommunikationen fungerar väl då det påverkar alla inblandade när dialogen har kört fast och det blivit en mer eller mindre stor konflikt mellan teammedlemmarna. Här kommer några förslag på hur samtalen kommer igång igen när det gått i stå på grund av stress, olika viljor, missförstånd eller annat.
Av Nina Jansdotter
I småföretag springer de flesta på otroligt många bollar, och gränsdragningarna mellan vem som förväntas göra vad är otydligare, vilket gör att det också kan bli missförstånd på vägen mellan medlemmarna i teamet. Nästan alla saker kan lösas om man börjar prata med varandra istället för att var och en springer omkring med sin egen frustration och känner sig missnöjda med att ingen ser eller hör en.
Grunden i att människor kommer överens är att alla känner sig bekräftade och viktiga. Försök lyssna färdigt istället för att avbryta och delge ny ståndpunkt. Det är en bra träning att ändå låta den andra tala till punkt även om man inte håller med i sak. Ta heller inte kritik så personligt. Utgå ifrån att de flesta i grunden vill väl även om allt inte alltid uttrycks så hela tiden.
Titta hellre framåt än bakåt. Försök att fokusera på lösningarna nu och i framtiden än att gräva ner sig i gammalt groll. Älta inte det förflutna för mycket utan släpp taget om de misstagen som gjorts, dra lärdomar och gå vidare.
Träna er i att se möjligheterna alla utmaningar man står inför i ett litet företag med många viljor. I varje konflikt finns en stor möjlighet att lära känna både sig själv och andra närmare vilket göra att man kan jobba ännu bättre och få det roligare tillsammans på jobbet i framtiden.