AnneLi Källström har alltid hållit på med kläder och ända sedan i tonåren så klippte hon till och ritade egna kläder som gärna bröt av från mängden och var lite udda. Nu kallar hon sig designer och livsstilskonstnär och driver företaget SussiLi by Sweden. Digital styling heter konceptet hon jobbar med, vilket går ut på att hon utnyttjar de digitala möjligheterna med bild och film för att möta kunder och ge dem tips på hur de kan styla sig själva.
Av Nina Jansdotter
Grundtanken med företaget började utvecklas redan när AnneLi var i tjugoårsåldern, när hon och en väninna skulle gå ut och hon funderade över den eviga frågan, vad hon skulle ha på sig. Då tittade hon i sina gömmor och hittade då sin mammans gamla sidengardiner, som hade en underbar grön färg.
– På en timme sydde jag till en tunika av dessa sidengardiner, med olika knappar på som dekoration. Under kvällen på krogen fick jag mång komplimanger för min unika klänning. Det var kul och extra roligt var det att de gamla gardinerna, som skulle slängas, istället fick ett nytt liv som ett egendesignat klädesplagg.
Sådan är AnneLi, kommer hon på något så går det undan och just det här med att kunna återanvända saker på ett nytt, kreativt sätt har alltid inspirerat henne både privat och i hennes företagande.
– Jag drivs av att jag vill designa kläder till den mogna, unika kvinnan, eftersom jag själv då vid den tidpunkten är i den åldern. Designade kvinnliga, tidlösa kläder som är vara och användas mer än bara vid specifika tillfällen. De ska vara lika sköna och snygga som att ha som ett mysplagg hemma i soffan men som man kan ha på värsta festen, säger Anneli, entusiastiskt.
Videofunktionen skapar bra kontakt med kunden
Eftersom hon är uppvuxen i en företagarfamilj och lärt sig att älska att göra affärer så ville hon även skapa ett annorlunda försäljningskoncept. Att kunderna ska kunna välja mellan många olika sätt att köpa designade kläder av henne. Digital styling är ett koncept som har vuxit fram utifrån att hon ville att alla som har en uppkoppling runt om i världen skulle kunna få stylinghjälp och kunna köpa hennes produkter. Genom att utnyttja videomöjligheterna hos olika sociala plattformar så kan Anneli hjälpa kunden att hitta rätt klädstil genom att jag kan se hur hon ser ut.
– Då kan jag visa förslag på klädkombinationer live och då får kunden en helt annan känsla för hur kläderna ser ut än om man bara klickar sig runt på en vanlig hemsida och så får man bättre personlig kontakt, säger AnneLi.
Man får dels en bra personlig kontakt med kunden samt att man går igenom lite frågor tillsammans med kunden så att man får rätt bild av sin kund och vilken typ av personlighet kunden är. Man kan enkelt visa upp olika förslag och kombinationer med SussiLi by Sweden-kläderna så att kunden får se detta live också och inte bara via en hemsida.
Hennes kunder är ofta kvinnor, mitt i karriären kan vara i karriären som inte har så mycket tid över, eller så har de kommit i ett läge i livet där de inte vet riktigt vem de är. Ibland har barn och barnbarnen tagit så stor plats i livet, att man kanske har glömt bort sig själv och behöver hjälp att återfinna sig och sin stil. Det alla har gemensamt är att de är redo att vilja få en förändring i livet, berättar hon.
AnneLi märker att det har blivit allt viktigare för många att hitta en unik stil, där man visar vem man är och vad man stor för. Att man vill bryta sig från mängden.
– Det bästa är att man kan få olika hjälp till detta, genom att till exempel kunna bolla idéer med någon som ser med andra ögon och kan på så vis få till ett resultat som man själv kanske skulle missat.
Har man kläder som man både trivs med och känner sig vacker och glad i, så smittar det av sig till andra genom sin utstrålning man får när man känner sig nöjd med sig själv, fortsätter hon.
Vad är det roligaste i ditt företagande?
– Möten med kvinnor och deras livsstil samt att kunna visa dem nya möjligheter och hjälpa dem att hitta sig själv på olika sätt. Att visa dem vägen att alla kan få en förändring efter sina önskemål och val i livet, är det roligaste.
AnneLi Källströms bästa tips på hur man gör för att våga satsa på sin grej:
• Våga ta det första stegen och strunta i alla som säger att det inte går.
• Gör upp en plan genom att bara skriva ner på ett papper vad du vill göra. Strunta i att vara realistisk för stunden, skriv ner allt som du bara kan tänkas komma på, som om allt är möjligt.
• Undersök sedan olika sätt för hur du ska kunna se till och vad som krävs för att din plan ska bli verklighet.
• Utgå från din längtan, det går inte att genomföra dina drömmar utan den.
• Tänk framåt och lär dig av det som inte gick så bra. Skulle det inte fungera på en gång så fortsätt bara.
• Rådfråga utomstående experter. Kanske de rentav kan bli några av dina samarbetspartner i framtiden.
• Håll nere kostnaderna i början. Ta hellre ett steg i taget. Stora investeringar och kostnader kan bli som en negativ bromskloss och förhindra din kreativitet.
• Häll din plan levande. Bearbeta din plan ofta och dokumentera varje dag så att du håller fokus på att du verkligen håller dina mål.