Thursday, January 23, 2025
Html code here! Replace this with any non empty raw html code and that's it.

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemInspirationSteve Jobs - Mannen...

Steve Jobs – Mannen myten ikonen

Få människor har blivit så pass förknippade med ett varumärke som Steve Jobs blivit med Apple: företaget han grundade, lämnade och senare förvandlade till världens mest framgångsrika. Under en turbulent karriär kom han att förändra synen på hemelektronik, animerad film, musik och hur vi kommunicerar med varandra. Det här är historien om ikonen Steve Jobs.

Steve Jobs växte upp i den teknik- och entreprenörskapspräglade regionen Silicon Valley i Kalifornien, men det var långt ifrån självklart att han skulle bli en framgångsrik företagare. Under en rebellisk uppväxt omfamnade han hippiekulturen med öppna armar, han var dedikerad vegan, stundtals frukterian, och hängiven zenbuddist. Han hoppade till och med av högskolestudierna för att leva i ett kollektiv där han tog hand om den gemensamma äppelträdgården – erfarenheten inspirerade senare till namnet på hans första företag. Steve Jobs hade även ett starkt intresse för teknik, redan i yngre tonåren träffade han den fem år äldre Steve Wozniak som delade hans intresse. Deras första gemensamma projekt var att tillverka och sälja illegala adaptrar som möjliggjorde kostnadsfria telefonsamtal.

apple_steve-jobs__starta-driva-foretag

Steve Jobs karriär inleddes hos dataspelstillverkaren Atari, mest kända för arkadspelet Pong, i slutet av 1973. Redan vid den här tiden gjorde han sig känd som en excentrisk och stundtals asocial person och hans hygien var så pass dålig att han till slut blev tvungen att arbeta ensam på nätterna. Steve Jobs kände sig dock ämnad för större saker, så 1976 startade han och Steve Wozniak företaget Apple Computer Inc. Deras stora genombrott kom inte långt därefter med Apple II, den första persondatorn som nådde ut till den stora massan. Tre år senare börsnoterades bolaget, och Steve Jobs förmögenhet steg till 217 miljoner dollar över en natt. Han var då 25 år gammal.

”If you don’t love something, you’re not going to go the extra mile, work the extra weekend, challenge the status quo as much.”

I slutet av 1979 besökte Steve Jobs forskningslabbet Xerox PARC och såg för första gången ett fullt fungerande grafiskt användargränssnitt. Tidigare hade alla datorer, inklusive Apple II, använt sig av ett textbaserat gränssnitt – det mest kända är MS-DOS – men möjligheten att använda en muspekare för att interagera med ikoner och menyer gjorde datorn oändligt mycket mer användarvänlig. Besöket skulle senare resultera i den ikoniska persondatorn Macintosh, som blev en stor, om än kortvarig succé. Framgångarna till trots var Steve Jobs mer problematisk än någonsin och hans arroganta beteende retade gallfeber på såväl ledningen som styrelsen. Som ett bevis på att även de bästa drabbas av motgångar blev Steve Jobs fråntagen allt ansvar för företaget i slutet av 1985. I protest sålde han sitt aktieinnehav och lämnade Apple, men han behöll en aktie för att kunna närvara vid den årliga bolagsstämman.

Medan konkurrenterna lade ned sina butiker ville Steve Jobs att Apple skulle öppna egendesignade ”Apple Stores”. Han detaljstyrde alltifrån färgen på väggarna till valet av glasdörrar. Paradbutiken på 5th Avenue i New York är en av de mest berömda.
Medan konkurrenterna lade ned sina butiker ville Steve Jobs att Apple skulle öppna egendesignade ”Apple Stores”. Han detaljstyrde alltifrån färgen på väggarna till valet av glasdörrar. Paradbutiken på 5th Avenue i New York är en av de mest berömda.

Jobblös, men med hundratals miljoner på kontot, var Steve Jobs snart inne på nästa kapitel i sin framgångssaga. Han grundade datorföretaget Next och köpte en animationsstudio av Star Wars-regissören George Lucas för 10 miljoner dollar. Studion, som döptes till Pixar, slog igenom med den Oscarsnominerade kortfilmen Luxo Jr, vars huvudperson var en charmerande skrivbordslampa som numera är en del av företagets logga. Trots framgångarna uteblev dock den finansiella succén, och Jobs blev tvungen att gå in med ytterliggare kapital. Räddningen kom i succéfilmen Toy Story, som följdes av ytterligare storfilmer. Till slut bestämde sig Disney för att köpa loss Pixar, vilket gjorde Jobs till dollarmiljardär.

Datortillverkaren Next gick det dessvärre sämre för. Deras datorer var på tok för dyra och efterfrågan alldeles för låg. Däremot hade de utvecklat ett operativsystem som visade sig vara intressant för ett annat företag, nämligen Apple. I slutet av 1996 köpte Apple företaget Next och deras operativsystem och fick på så sätt Steve Jobs på köpet. Sju månader senare var han tillbaka som Apples verkställande direktör.

Vid den här tiden var Apple ett företag på nedgång. Medan IBM:s PC vann marknadsandelar blev läget hos Apple alltmer kritiskt, inte minst när Microsoft släppte operativsystemet Windows 95. Apple hade en spretig röra av produkter, bland annat floppen Newton, samt ett tiotal versioner av Macintosh-datorn. När Steve Jobs återtog vd-posten förklarade han problemet genom att rita upp en matris med två rader och två kolumner: på den ena axeln skrev han orden ”stationär” och ”bärbar”, på den andra ”konsument” och ”professionell”. Fokus skulle ligga på två stationära datorer och två laptops, som i sin tur delades upp i en konsumentserie och en ”pro”-serie. Resterande produkter skulle läggas ned eller säljas, inklusive Apples laserskrivare och servrar. En annan sak Steve Jobs gjorde som vd var att ringa upp Microsofts ägare Bill Gates och reda ut en decennielång patentstrid: Apple skulle lägga ned alla skadeståndskrav i utbyte mot att Microsoft fortsatte att utveckla sin populära Office-mjukvara till Apples operativsystem samt att de investerade i företaget.

apple_steve-jobs_birthday_starta-driva-foretag

Apples stora comeback kom år 1998 med den färgglada, stilrena och halvt genomskinliga datorn iMac; året därpå släpptes den bärbara motsvarigheten iBook. Datorer hade i princip alltid varit grå, fyrkantiga lådor, så den ljusblå, ovala datorn stack onekligen ut. Den säregna stilen på datorerna var utformad av britten Jonathan Ive, som skulle bli en av Jobs närmaste medarbetare. Det är även han som har utformat Apples nuvarande produkter. ”i”:et i produktnamnet stod officiellt för ”internet”, men när det presenterades för Steve Jobs användes även ord som ”individual” och ”imagination”. Jobs förklarade för teamet att han hatade hela idén och beordrade dem tillbaka till ritbordet. En vecka senare, vid nästa möte, sade Jobs: ”Jag hatar inte namnet den här veckan, men jag gillar det fortfarande inte.” Dagen därpå presenterade Jobs det nya produktnamnet för sina närmaste medarbetare.

”If you keep your eye on the profit, you’re going to skimp on the product. But if you focus on making really great products, then the profits will follow.”

Trots att Apple utmärkt sig som en tillverkare av datorer och utvecklare av operativsystem i 25 år fick företaget sitt största genombrott när det gav sig in i musikbranschen år 2001, först med musikspelaren Ipod och två år senare med onlinetjänsten Itunes Store. Det tidiga 2000-talet hade varit en problematisk tid för musikindustrin, inte minst på grund av fildelningsprogram som Napster. Trots detta fanns det inga riktigt bra lagliga alternativ. Skivbolagen ville bland annat inte tillåta försäljningen av enskilda låtar, då deras affärsmodell var att sälja dyra album med ett fåtal bra låtar och en stor andel så kallade ”fillers”. Dessutom ville skivbolagen ha monopol på försäljningen av de egna låtarna, vilket skapade ett väldigt fragmenterat utbud hos de olika tjänsterna. Det var med andra långt ifrån självklart att Apple skulle kunna starta en heltäckande, onlinebaserad tjänst för köp av musik, särskilt då ett av de största skivbolagen, Sony, tillverkade egna musikspelare och utvecklade en konkurrerande tjänst. Itunes Store möjliggjordes till slut av att Steve Jobs personligen besökte de olika skivbolagscheferna och övertalade dem att licensera sina låtar.

En liknande förvandling av Apples kärnverksamhet skedde i januari 2007 när Steve Jobs presenterade den kanske mest minnesvärda produkten i företagets historia, den smarta mobiltelefonen Iphone. Inledningsvis hade en del medarbetare protesterat mot valet att inkludera en musikspelare i telefonen eftersom det kunde påverka deras Ipod-försäljning. Jobs kontrade med att säga: ”Om inte vi kannibaliserar på försäljningen så kommer någon annan att göra det”. Samma beslutsamhet uppvisade Jobs i sitt motstånd mot att inkludera en stylus eller ett fysiskt tangentbord, i stil med Palm Pilot och Blackberry. Istället skulle Apples produkt utmärkta sig genom att bestå av en stor tryckkänslig skärm. Succén lät inte vänta på sig. Tre år senare presenterades surfplattan Ipad, och resten är, som man säger, historia.

Även om Apples förvandling under Steve Jobs ledning varit en otrolig framgångssaga lämnade hans ledarskapsstil en hel del att önska. Han var känd för sina aggressiva utbrott och skällde ofta ut medarbetare offentligt. Han tenderade att se världen i svart och vitt: hans medarbetare var antingen genier eller idioter. Samtidigt hade Jobs en förmåga att få ut det bästa av sina kollegor, inte minst tack vare sin förmåga att hänföra och charma människor. Han hade till och med tränat upp förmågan att inte blinka under långa perioder, för att kunna stirra ned sina meningsmotståndare.

Det råder ingen tvekan om att Steve Jobs är en av de mest framgångsrika företagsledarna och entreprenörerna genom tiderna, i samma klass som Henry Ford och Walt Disney. När Jobs gick bort år 2011, efter flera års kamp mot cancern, lämnade han efter sig en fru och fyra barn, ett av de högst värderade företagen genom tiderna och hundratals miljoner mobiltelefoner.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X