Har antalet likes på företagets Facebookinlägg sjunkit? Ingen idé att stressa upp sig, det är Facebook som allt mer börjat styra över hur inläggen syns. Nina Jansdotter, expert på sociala medier, förklarar hur det fungerar och hur du ska göra för att så många som möjligt ska se dina inlägg.
Här kommer några tips till er som inte tycker att ni verkar nå ut till så många med era inlägg på Facebook längre. Många företagare har noterat att de inte får lika många gilla och kommentarer på sina inlägg längre. Det handlar inte om att era vänner eller kunder inte gillar er och det ni gör längre, utan hur Facebook allt mer har börjat styra upp saker och i högre grad bestämma över inläggens synlighet.
Ett exempel på detta är tidsaspekten. Om ni delar eller skriver inlägg på Facebook oftare än med 45 minuters mellanrum rankas inlägg nummer två och följande ner till i princip noll synlighet, enligt algoritmerna som styr vem som får se vad av det vi skriver. För alla som du är vän med eller som har gillat din sida ser inte allt du skriver, som många tror.
Bomba alltså inte ut nya statusar för ofta om ni vill få läsare. Då anser Facebook att man överanvänder deras plattform och det gillar de inte. Det är viktigt att vi förstår så mycket om hur Facebooks algoritmer fungerar för många blir ledsna och besvikna för att många inte gillar och kommenterar inlägg vi gör när det då handlar om att knappt någon ens såg dem, för att Facebook i första hand vill se till att de sponsrade inläggen från företagen som betalar för att synas mer, prioriteras i flödet.
En sak som kan hjälpa synligheten är att du själv är aktiv direkt när du har skrivit något, samt givetvis att du postar inlägg som är intressanta, inspirerande, roliga och eller nyttiga för andra att läsa eller titta på. Svara på kommentarer, försök skapa en dialog och tacka för respons är bra tips för lyfta din Facebooksida. De första sju minutrarna är viktigast för det är då Facebook bestämmer om de anser att statusen var tillräckligt intressant för att rankas upp så att fler får se den eller inte. Desto fler personer som har agerat på det du skrev desto högre ”poäng” får den i Facebooks rankningssystem. Att vara närvarande och aktiv själv direkt när man lagt ut något är alltså bra om man vill att ännu fler ska se det man har skrivit.