Efter sommaren lanserade Instagram funktionen Instagram Stories. Det ger dig en kanal där du kan ladda upp bilder och filmer som försvinner efter 24 timmar. I samma ordning som du har laddat upp dina storys, försvinner de.
Men behöver man som företag verkligen ytterligare en digital kanal? Vi har här listat 5 punkter varför ni ska använda Instagram Stories.
- Instagram Stories är motpolen till perfekta, genomtänkta Instagram. Här ska det vara nära, naturligt och utan filter. Perfekt för att låta dina kunder/följare komma innanför fasaden på ett personligt plan.
- Redan nu kan du få ta del av viss statistik. Genom att öppna din Story och “swipe:a” uppåt, får du upp ett fönster som visar namnen på dem som besökt din story. På sikt kommer analysverktygen säkert att byggas på till att närma sig Facebooks omfattande funktioner.
- För dig som företagare blir det enkelt att snabbt berätta något för dina följare. Tidigare har Snapchat varit det enda alternativet, men nu behöver du alltså bara hålla reda på ett konto för två funktioner. Supersmidigt!
- Instagram Stories är perfekt för “bakom-kulisserna”, tjuvtitt på nyheter, specialerbjudande under en begränsad tid, film från ett roligt event eller puffa för tävlingar eller kommande händelser.
- När någon svarar på ditt inlägg på Instagram Stories så hamnar meddelandet direkt i din inkorg för direktmeddelanden. Du behöver alltså inte skärmdumpa för att kunna följa upp och utvärdera konversationer.