Nu ökar nya, mobila betalsätt något på bekostnad av de traditionella. Sex av tio svenskar har använt Swish och kännedomen om betalsättet bland svenskarna är nu närmast hundraprocentig.
Över världen har ett stort antal nya mobila betallösningar tagit position i olika länder som till exempel Apple Pay i USA. I Sverige har Swish slagit igenom starkast. Gemensamt för dessa nya betallösningar är att de minskar friktionen och gör det enklare att betala eller överföra pengar. Sex av tio svenskar har i dag använt Swish och kännedomen om betalsättet är nu närmast hundraprocentig. Kvinnor och de yngre i Sverige använder Swish mest, men även de äldsta nyttjar tjänsten där nu över en tredjedel testat att swisha.
Även PayPal ökar och uppnår nu en 92-procentig varumärkeskännedom och mer än hälften av svenskarna har använt betalsättet. Payson och Wywallet följer därefter med en användning på 20 respektive tio procent, och ungefär en 50-procentig kännedom.
Enklare identifiering
MasterPass som lanserats relativt nyligen ökar 2 procentenheter. Det är inte längre bara yngre och medelålders som använder dessa nya betalsätt utan också en hel del äldre svenskar. För både PayPal och Swish ökar andelen äldre som provat betalsätten stort. Nu har fyra av tio bland de äldre, det vill säga 65-74 år, använt PayPal, och andelen i samma åldersgrupp som använt Swish ökade med 20 procentenheter jämfört med ifjol.
De nya betalsätten bygger förvisso i grunden på de traditionella, som tar nya skepnader i mobilen och förenklar betalningarna för konsumenten genom nya tekniska lösningar för identifiering så som fingeravtryck, enhets-ID och Mobilt Bank-ID. Det har förenklat identifieringen och därmed gjort det möjligt att genomföra betalningen smidigare för konsumenten.
Fotnot: Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel. Rapporten baseras på en undersökning av YouGov, där drygt 2 000 internetanvändare i Sverige intervjuats.