Att bygga varumärket handlar inte bara om att designa en snygg logga, skapa spännande reklam, använda fängslande bilder och bli känd. Nej, att bygga varumärket handlar om allt det som krävs för att dina kunder ska bli så pass nöjda att de blir dina bästa säljare. När alla dina kunder är dina bästa säljare har du ett starkt varumärke.
Av Pia Anderson
Vi börjar från början genom att definiera vad ordet varumärke egentligen betyder. Enligt Patent och Registreringsverket (PRV) är varumärket ett kännetecken som gör det möjligt att skilja dina varor och tjänster från andras. Ett bra varumärke, eller logga utmärker just din vara eller tjänst. Varumärket är helt enkelt ett sätt att skapa en igenkänning hos dina kunder.
När jag föreläser och frågar vad ett varumärke är svarar många Coca-Cola, IKEA, Apple och andra stora, kända företag som alla investerat mycket i marknadsföring. För mig betyder ordet varumärke ett företag som har ett gott rykte och anseende på marknaden. Där kunderna är så trogna att de är företagets bästa säljare. Tänk när alla dina kunder är dina bästa säljare!
För att det ska bli sant räcker det inte att göra kunderna nöjda, de behöver bli överraskat nöjda. Vägen till överraskat nöjda kunder går genom att leverera och prestera bättre än vad kunderna förväntat sig. Då menar jag inte att ge bort något gratis, utan ta bra betalt och överraska kunden samtidigt. Att bygga varumärket handlar om att göra kunden överraskat nöjd i samtliga kontaktytor. Kunden skapar sig en förväntan utifrån din promotion och prissättning. Kunden möter ditt företag på en plats, genom dina produkter/tjänster och din personal. Och alla dessa kontaktytor skapar tillsammans en upplevelse av ditt företag. Så enkelt är det – och precis så svårt är det.
Låt 5P bli din bästa varumärkesfemma!
5P är grenverket som påverkar kundens upplevelse av företaget
• Promotion: Kunden ser och hör företagets löften i marknadsföring och försäljning.
• Personal: Kunden möter och är i kontakt med företagets personal, kanske fler gånger än bara i köpet och vid leveransen.
• Plats: Kunden upplever platsen där produkten och tjänsten köps och levereras.
• Produkt/tjänst: Kunden upplever produktens och tjänstens funktionalitet, kvalitet och design.
• Pris: Det är kunden som betalar och som tänker något om prissättningen.
Dina 5P behöver samspela i mötet med kund, för att de ska kunna göra det behöver du utveckla dina 5P-stategier. Det betyder att du utifrån varumärkets rötter, 5V, bestämmer vad varje P ska kännetecknas av.
5V är roten till all affärsutveckling som bygger varumärket
• Visionen, vad vill du med företaget?
• Vad erbjuder företaget?
• Vem vänder sig företaget till?
• Varför ska kunderna välja ditt företag?
• Värderingar, ditt företags personlighet och kultur.
Steg 1 Visionen – Bygg varumärket inifrån dina drömmar
Vem har sagt att vi blir bättre när vi har tråkigt? Och vem har sagt att vi inte ska drömma stort? Vem är det som hindrar oss från att drömma? Och vem är det som hindrar oss från att blomma ut och nå våra drömmar? Oftast är det vi själva som sitter på brunnslocket. Vi själva som inte vågar eller kanske inte ens kommer ihåg att drömma. Vi stressar runt, fullt upptagna av att bocka av listor dagarna i ända. Känner du igen dig i det?
Jag blev så glad när jag kom på att det bara var jag själv som hindrade mig från att leva min dröm. Tänk vilken tur att det bara var jag och inte en massa andra människor som hindrade mig. Vill du också leva din dröm?
Hitta tillbaks till lekfullheten
För att du lättare ska hitta dina drömmar kan det ibland vara bra att backa tillbaka till barndomen.
1. Tänk tillbaka till när du var liten? Försök att komma ihåg vad du drömde om att bli när du blev stor? Var det kanske hockeyproffs, prinsessa, polis, brandman, skådespelare, artist, cirkusledare, fotbollsproffs, lärare eller Batman?
2. Kan du komma ihåg hur det kändes när du drömde att du var just den där personen eller hade det där jobbet? Kanske kände du dig stolt, harmonisk, fri, lycklig, kreativ, trygg eller något annat. Jag kallar det för drömtillstånd, ett tillstånd där du mår mer än underbart.
3. Kommer du ihåg vilka favoritlekar du hade som liten? Kan du erinra dig hur det kändes i kroppen och knoppen då du lekte dessa lekar? Det här kan också vara ett sätt att hitta drömtillståndet på.
Drömtillståndet och företagets vision
När du hittat ditt drömtillstånd är det dags att ta nästa steg, att börja formulera företagets vision. Visionen som ska få dig att känna det där tillståndet som du hade i dina favoritlekar. Varför skulle det inte kunna vara lekfullt att driva företag?
Om Pia
Pia Anderson är varumärkeskatalysator, författare och föreläsarhimlens senaste stjärnskott. Under sina snart 20 år som varumärkesstrateg upptäckte Pia att strategiska dokument ofta blir för teoretiska och hamnar i bokhyllan.
2014 beslöt hon sig för att skriva boken Bygg ditt varumärke själv. Ingen annan kan göra det åt dig. Boken bygger på Pias modell 5Vtill5P, affärsplanen som bygger varumärket. Med 5Vtill5P och boken har Pia vänt upp och ned på varumärkesbyggandet och skapat en modell som med enkla, roliga, och engagerande verktyg utvecklar både företaget och ledaren. I dag driver Pia ett stadigt växande företag med olika former av utbildningar, hon är djupt engagerad i varumärkesfrågor och affärsutveckling. Med smittande entusiasm och klartänkta analyser har Pia på kort tid blivit en uppskattad föreläsare.