Dagens elever skriver sällan med papper och penna. Att då göra viktiga prov med denna metod försämrar resultaten drastiskt, menar Johan Hägglund. Därför har han tillsammans med Nima Marefat startat företaget DigiExam som möjliggör att skriva prov digitalt.
Lärare ska få mer tid till elever. Elever ska uppnå sin fulla potential. Och miljön ska räddas. Det är visionen för företaget DigiExam som utvecklat en produkt som gör det möjligt för elever att skriva prov digitalt istället för med papper och penna.
För Johan Hägglund uppkom idén under sin studietid på Stockholms Handelshögskola. Han fick bra betyg på inlämningsuppgifter, men under skriftliga tentor gick det sämre.
– Min handstil är jättedålig, jag fick kramp och då fick jag aldrig ur mig allt jag kunde. Jag kände mig nästan handikappad med papper och penna.
Detta i kombination med hur mycket tid och resurser lärare lägger på handskrivna prov gjorde att Johan tillsammans med Nima Marefat såg ett stort problem i skolvärlden. De vill hjälpa lärarna att komma tillbaka till klassrummet för att kunna lägga energi på att motivera och utveckla eleverna, istället för att ödsla tid på att tyda handstilar.
Då de själva inte kunde programmera hade de under en tid en anställd programmerare samt hyrde in konsulter för att utveckla produkten mellan 2011 och 2014. Under denna tid testades programmet samtidigt på Handelshögskolan i Stockholm och på Viktor Rydbergsgymnasiet.
– Ska man skriva ett prov är det viktigt att allt funkar och att alla är trygga. Därför jobbade vi länge med att ta fram och testa produkten.
“Det är en bra start, men inget emot den ambition vi har. Men så är det väl som entreprenör, vi ser bara framåt”
Från lansering har företaget utvecklats i rasande fart. I dag använder 750 skolor i 40 länder produkten och förra året skrevs 150?000 prov, bland annat en del av nationella proven, via DigiExam. Dessutom har företaget fått in högt prestigefyllda skolor till sin klientel. Deras ambition är att helt förändra utbildningssektorn, och de har gått från tre anställda i maj 2014 till 25 i dag. Johan ser dock ödmjukt på framgången.
– Det är en bra start, men inget emot den ambition vi har. Men så är det väl som entreprenör, vi ser bara framåt.
Samtidigt väljer många läroverk att vänta. Johan märker tydligt hur många vill att hans och Nimas produkt ska bli en ny standard innan de använder den. Kanske för att skolan inte digitaliserats i samma takt som andra branscher. Tidigare har laptops köpts in till eleverna, men sen har pengarna inte räckt längre. Nu finns det billigare datorer vilket ger utrymme för skolor att köpa in bra programvara. Den svenska skolan står med andra ord inför en stor och omvälvande digital förändring under de kommande åren.
Förhoppningen är att lärare med programvaran ska kunna kommunicera över skolgränser för att inte vara begränsade av hur det fungerar inom den egna verksamheten.
– Det är en digital värld, varför kan vi inte då jobba ihop? Delningskulturen kommer göra att lärare och studenter kommer att jobba mer tillsammans.
Johan tror inte att DigiExam behöver begränsas enbart till utbildningssektorn. Så småningom kan de expandera även till företag för att användas till certifieringar och kunskapsutveckling. Just nu vill Johan dock ha fokus på skolans värld.
– Framgångsrika bolag väljer ofta att under de första fem åren vara superfokuserade på en sak för att hålla rätt riktning. Det gör vi också.