Den som startar ett nytt företag märker snart att den främsta resursen – och bristvaran – är tid. Hur ska man då tänka och göra för att tiden ska räcka till? Det främsta tipset är att veta vart du är på väg med ditt företag, och därefter jobbar du sakta men säkert mot ditt mål.
“Låten allting ske på sin tid, så räcker tiden till. Annars blir förargelse, hafs och eftersättning på alla håll.” Det rådet gav Gustav Vasa sina barn. Och visst hade han lärt sig ett och annat om tid efter att ha varit kung i Sverige under 1500-talets mitt. Att vara strukturerad och göra var sak när den faktiskt ska göras är ett råd som experter fortfarande ger oss.
Lena Gustafsson har bland annat grundat företaget Good Relations, och föreläser en hel del om effektivitet och hur man får tiden att räcka till. Hon kallar entreprenörer för ”Da Vinci-människor” och menar att precis som konstnären och vetenskapsmannen Leonardo da Vinci är entreprenörer ofta försedda med en mängd talanger. Det gäller bara att veta när och var man ska bruka dessa. Vilken talang ska jag ta med mig till jobbet och utnyttja fullt ut och vilken talang ska jag tona ned? Om man till exempel är social så gäller det att använda den talangen med sikte på goda relationer och affärer.
Men när det gäller tid så handlar det om att fokusera på det som faktiskt behövs göras, dels på lång sikt och dels här och nu. För att veta vad vi ska göra i dag är det viktigt att veta vart man är på väg, vad man har för långsiktigt mål.
– Du behöver vara väl medveten om vad du vill med din affärsidé. Om du vet vart du ska och har satt upp långsiktiga mål blir det lättare för dig att fokusera på vilka möten du ska gå på och vilka människor du ska träffa, säger Lena Gustafsson.
För att undvika stressen, tidsbristen och känslan av att vara i en torktumlare är tipset att tro på din idé. När du är grundad i vad du vill med ditt företag är det lättare att förstå hur du sakta men säkert jobbar mot det målet.
Som företagare kan arbetsbördan variera kraftigt från dag till dag. En del dagar händer ingenting, andra dagar händer allt på samma gång. Då gäller det att kunna prioritera, att försöka ta kontroll över sin tid. Att kunna säga nej.
– Det är viktigt att kunna lugna ner sitt system och välja vad man tackar ja till. Man får ta bort vissa saker och arbeta metodiskt. Antingen styr du själv – lever ditt företag inifrån och ut – eller så är det omvärlden som styr med risken att du springer på allt.
Precis som den pensionerade fysikprofessorn Bodil Jönsson förespråkade i sin bok ”Tio tankar om tid” är det viktigt att ta pauser mellan uppgifterna. Vi människor behöver en “ställtid” för att förbereda oss för nästa uppgift. Ett annat tips är att inte ”dutta” bort tiden med små olika uppgifter som splittrar tänkandet, utan att se till att man får en ”hel tid” där man stänger av telefonen och bara fokuserar på en uppgift i taget.