Med tanke på det samhälle vi lever i idag där vardagsstressen är påtaglig blir allt fler människor intresserade av hälsa. Det ökade intresset leder till att fler entreprenörer etablerar sig inom hälsa och träning – inte minst coacher och personliga tränare.
Efter att ha varit verksam inom finansbranschen i många år valde Ewa Hutmacher att starta ett eget konsultföretag inom kost, hälsa och träning. Hon driver nu snabbfoting.se där hon oftast hjälper privatpersoner att bli bra på löpning, men även coachar och utmanar människor till att växa och må bra utifrån ett helhetsperspektiv.
– Som personlig tränare och coach hjälper jag andra att få ihop helheten. Träning ger bättre resultat och större välmående om sömnen är bra, stressen är lagom, man äter bra mat och så vidare, förklarar Ewa Hutmacher.
Ewa är både personlig tränare och håller i gruppträning. I vår kommer hon även att lansera guidade löpturer för affärsresenärer i Stockholm. Själv hittade hon träningen ganska sent i livet. Den kom till henne efter att hon hade jobbat länge inom finansbranschen, senast på ett fondbolag där hon till slut gick in i väggen.
– När jag sedan kände mig tillräckligt stark tog jag tag i träningen, gick ner de kilon som jag behövde och bestämde mig efter ett tag för att starta ett företag där jag kan hjälpa andra att bli mer välmående.
Snabbfoting grundades i fjol och befinner sig enligt Ewa Hutmacher fortfarande i uppstartfasen. Just nu håller hon på att förhandla med olika hotellkedjor så att de ska kunna erbjuda hennes löptjänster till affärsresenärer, som ofta har kort om tid men likväl vill hitta vackra platser att jogga på under sin Stockholmsvistelse.
Precis som många andra personliga tränare driver hon onlinetjänster. Det har blivit allt mer populärt att nå kunderna där de är, inte minst i hälsobranschen. Genom att ge rådgivning på nätet kan man nå människor som bor över hela landet, ibland långt ut på landsbygden. Ett annat sätt att komma närmare träningsintresserade är de armband och appar där man kan mäta sin puls, sina steg och sin sömn. Inom detta segment har det kommit en rad produkter och tjänster som hjälper människor att förstå och få kontroll över sin egen kropp. Förra året utsåg till exempel Handelns utredningsinstitut träningsarmbandet till årets julklapp. Dessutom har analysföretaget Docere gått ut med att vi överlag kommer att få se fler liknande produkter i framtiden.
Trenden att öka kontrollen över sin egen kropp är inte någonting som bara kommer att handla om träning och välmående i allmänhet, utan även tyngre saker såsom blodvärde – det som närmar sig vården och självdiagnostik i allmän mening. Doceres vd, Bobo af Ekenstam, tror att entreprenörer som kommer på smarta digitala lösningar inom segmentet hälsa, träning och sjukvård har stora möjligheter att ta världen med storm.
En annan stark trend är gymkedjorna som poppar upp i våra städer. När du ska åka till en storstad är det inte bara coola barer och innekaféer som du blir tipsad om, utan även flashiga träningscenter och boutique-gym, det vill säga små, specialiserade gym eller yogacenter som ofta är mycket centralt belägna. Både internationellt, men även i Sverige, har vi fått gymkedjor som blir allt mer diversifierade i sitt utbud, där kunder till exempel kan komma och träna precis när de vill på dygnets alla timmar. Förutom det erbjuder flera kedjor även saker som barnpassning för att kunna underlätta för alla typer av människor. I Sverige ser vi trender där gymkedjor fokuserar på enskilda grupper, till exempel Curves och Rosa Skrot som uteslutande riktar sig till kvinnor.
Inom kändisvärlden och i de högre samhällsklasserna har det också blivit en statusmarkör att ha en vältränad, stark kropp. I Filip & Fredriks podcast sade de nyligen att “Fit is the new rich”. I kombination med att kändisar postar bilder på sig själva när de tränar och ger ut kändisböcker om träning har även modeindustrin hakat på, och det görs enormt mycket mer medvetna och snygga träningskläder nu än för bara ett par år sedan. Även glammiga modemagasin har ofta sin avdelning för träning och hälsa. Därtill har de ofta träningsrelaterade kampanjer, event och lopp för att stärka sitt varumärke och engagemanget runt tidningen.
Ett ypperligt exempel på trenden som förenklar och underlättar träningen är utomhusträning, där man får ljus, luft och en naturupplevelse på en och samma gång. Här har elljusspåret fått konkurrens i samband med att många provar på mer avancerad traillöpning, det vill säga löpning i terräng eller i fjällen.
Även privata företag satsar stort på medarbetares hälsa, vilket har lett till att stora aktörer har etablerat sig inom företagshälsovården. Det ökande intresset har också lett till att det finns flera utbildningar inom hälsa. Högskolan i Skövde har till exempel introducerat det tvååriga hälsocoachprogrammet för att möta den allmänna efterfrågan inom just hälsa. När efterfrågan stiger brukar utbudet följa efter, och ett ökat utbud av hälsoprodukter och tjänster känns såklart positivt. Men det finns faktiskt en baksida. Det faktum att tröskeln för att etablera ett företag inom hälsobranschen är relativt låg medför även att oseriösa aktörer etablerar sig på marknaden, i hopp om att profitera på människor som inte mår så bra.
– Det kommer hela tiden nya preparat som sälja för att folk ska må bättre. Saker som Silvervatten och annat, som faktiskt inte hjälper människor att må bättre utan snarare lurar dem på pengar, säger Ewa Hutmacher på Snabbfoting.