Melehoff Blommor & Design vann NyföretagarCentrum i Umeås Uppstartspris 2016, bara drygt fyra månader efter butikens start. Helena Melehoff jobbar med exklusiva blommor, roliga inredningsdetaljer, kvällskurser och mer är på gång. Här berättar hon om sitt företag, driv och sina framtidsplaner.
Hur har din affärsidé växt fram?
– Den har växt fram under många år och justerats på vägen. Jag har alltid varit en riktig konstnärssjäl, allt med färg och form är min grej. Under åttans praktik ville jag testa att arbeta med blommor, för det hade jag gjort sedan jag var liten. Efter det var det ett naturligt val att gå floristlinjen på gymnasiet. Där representerade jag skolan på Skol-SM i blomsterbinderi och fick en väldigt hög placering. Då insåg jag att jag är grym på vad jag gör, så vid 18 – 19 års ålder fanns en plan, men det tog några år till innan den genomfördes.
Vad har NyföretagarCentrum Umeå hjälpt dig med?
– Jag visste precis vad jag ville göra, men inte hur det skulle göras eller vilken ände att börja i. Jag började googla och hamnade på NyföretagarCentrums hemsida och vid första mötet lade min mentor, Gunnar, fram tio punkter jag skulle göra. I efterhand är de skrattretande simpla, men då hade jag ingen aning. Mycket blev klarare då, men jag fastnade igen. Då lade min mentor fram tio nya punkter. Så fortsatte det och under resans gång lärde jag mig mer och mer.
Vad betyder Uppstartspriset för dig?
– Jättemycket! Jag flyttade till Umeå för 1,5 år sedan, och tanken var att börja som florist i en butik. Men helt ärligt ville jag inte sätta min kunskap i någon annans företag, utan hellre satsa på mitt eget. Dock visste jag inte hur Umeå skulle reagera på företaget, eftersom marknaden var helt okänd och jag hade inga kontakter. Jag har kämpat mycket, både med lokalen och att skaffa kontakter. Att få det här priset efter att ha jobbat dag och natt är ett kvitto på att jag är jävligt duktig och att det var värt min kraft och energi.
Vad tror du gjorde att du fick Uppstartspriset?
– Mitt företag är något annorlunda, jag har vågat göra en helt ny slags blomsterbutik. För vanliga blommor, som nejlikor, är bojkottade. Istället finns konstiga saker som knappt ser ut som blommor. Det har inte funnits några tvivel om företaget kommer gå vägen eller inte, jag har varit stensäker hela vägen. Jag fick priset för att jag är duktig på att sälja mig och min idé.
Hur ska du fortsätta utveckla ditt företag?
– Utmaningar är min passion. Nästa års utmaning är att komma ut på större tillställningar. Jag har en hel del inbokat: samarbete med mäklare för att styla lägenheter, en stylist till bröllop, ett tv-program. Jag vill jobba med stora och roliga saker, inte begravningar. Så jag jobbar på dag som natt och headsetet är på hela tiden.