Det svenska crowdfunding-initiativet FundedByMe har gjort världssuccé med sitt innovativa koncept där privatpersoner kan köpa aktier i eller låna ut pengar till startups. Under de senaste åren har FundedByMe undersökt framgångsfaktorerna hos de finansierade projekten och sammanställt en lista på vad man ska tänka på innan man lanserar sitt projekt.
Det är kanske inte så överraskande att ekonomin är den totalt sett viktigaste faktorn för huruvida projektet blir finansierat eller inte. En proffsig rapport med realistisk företagsvärdering och prognos ökar chansen att bli finansierad med 37, 7 procent. Pålitlig marknadsstatistik ökar chanserna med 27 procent, och tidigare erhållen finansiering från till exempel Almi eller EU ökar chanserna med 23 procent.
Något mer överraskande är det faktum att sociala medier har en nästan lika stor effekt. Att länka till projektets Facebook- eller LinkedIn-sida ökar chanserna att få finansiering med mer än 30 procent, och om sidan har mer än 10 följare ökar chanserna med ytterligare 6 procent. Något förvånande har dock Twitter inte alls samma effekt.
Undersökningen visar också att projektmedlemmarnas utbildning och tidigare karriär har en positiv effekt på chanserna att bli finansierad, och det kan därför löna sig att presentera medlemmarna och utförligt beskriva deras tidigare meriter.
Mer information om hur du söker finansiering genom FundedByMe hittar du här.