Regionen Jämtland Härjedalen kännetecknas av en hög andel kvinnliga företagare och en betydande besöksnäring. Just besöksnäringen påverkar livet som företagare i regionen. Att driva företag där kunderna framförallt är turister innebär nämligen att man ofta jobbar när andra är lediga – som på julafton.
– Jag brinner för längdskidåkning och såg ett behov av en skidskola på längden, på samma sätt som det finns skidskolor i backen.
Det säger Mikaela Sundbaum, som startade sin verksamhet Mikaelas Skidskola för fem år sedan. Hon hade tidigare gått på skidgymnasium och därefter tillbringat en vinter i USA som instruktör. Sedan upptäckte hon Funäsfjällen och åkte upp för att göra en säsong.
– Jag gjorde en vinter, och sedan blev det en vinter till, och en sommar – och sedan var jag fast i området. Det har gått bra med skidskolan. Jag tror att jag startade i rätt tid och att jag har gjort ett bra jobb, vilket har gjort att jag sett en ökning från år till år. Jag tror på filosofin att man blir bra på det man tycker är roligt.
”Många småföretag inom regionens besöksnäring utmärks av passion”
En utmaning har varit att sätta ramarna för verksamheten och att hålla koll på allt. Själva skidåkningen och den praktiska teknikträningen är ju bara en del av verksamheten. Att starta eget är ett stort kliv, menar Mikaela Sundbaum.
– Men det var lättare att komma igång än jag trodde. Det har gett mig otroliga möjligheter att vara egen. Jag är till exempel assisterande banchef vid Skid-VM i Falun.
Det som är speciellt med att driva företag i regionen är att turistnäringen styr hur mycket du jobbar under olika delar av året.
– Du jobbar till exempel på julafton, eftersom det är då folk har semester och besöker området.
Mikaelas kunder kommer i stor utsträckning från Stockholmsområdet. Hennes planer för framtiden är att fortsätta jobba med längdskidåkning och turism inom den svenska fjällvärlden.
Besöksnäringen utvecklas snabbare i regionen Jämtland Härjedalen än genomsnittet i Sverige, och genererar cirka 6 600 årsarbeten. Detta i en region med knappt 130 000 invånare. Att det kommer så många turister gynnar även andra näringar såsom bygg, transport, livsmedel samt lokalt mathantverk och tjänster. Bredvid besöksnäringen är skogsnäringen, IT och handel stort. Drygt 6 procent av regionens företag drivs av personer under 36 års ålder, vilket är högre än det nationella genomsnittet. Karin Gydemo Grahnlöf är projektchef på Jämtland Härjedalen Turism, JHT, och ser småföretagen som en viktig del av regionens näringsliv.
”Många startar företag inom sitt intresseområde”
– Utmärkande för företagen i regionen är att många är småföretag som är aktiva inom flera näringar, vilket ger regionen ett diversifierat näringsliv, säger hon.
Tjänsteproduktion är störst och regionen är ”skorstensfri”, vilket innebär att det inte finns fabriker på samma sätt som i många andra regioner.
– Många småföretag inom besöksnäringen utmärks av passion, där man väljer att starta upp företag inom sitt intresseområde. Det här möjliggör en stark besöksnäring med kreativa lösningar, men innebär även en utmaning vad gäller lönsamhet, säger Karin Gydemo.
Hon påpekar att dessa kreativa företagare möjliggör för många att hänga på utvecklingen och att själva våga, vilket får effekt på flera destinationer.
– Exempelvis har företagandet inom mat utvecklats starkt. I och med kopplingen till besöksnäringen har de också en större kundbas genom våra turister.
På frågan om hur man arbetar med entreprenörskap från kommunalt eller regionalt håll svarar Karin Gydemo:
– Vi har en stark samverkande struktur. Här finns det till exempel destinationsbolag som ägs av företagen på orten, som gemensamt driver utvecklingen. Dessa destinationsbolag är i sin tur delägare i den regionala professionella samverkansplattformen för besöksnäringen, det vill säga min arbetsgivare Jämtland Härjedalen Turism. Det skiljer oss från många andra regioner i Sverige som har offentligt ägda regionala turismfunktioner. Vårt äldsta destinationsbolag Funäsdalen har funnits i över 40 år och JHT har nyligen firat 20-årsjubileum.
”många småföretag är aktiva inom flera näringar, vilket ger regionen ett diversifierat näringsliv”
Enligt Karin Gydemo skapar denna destinationsstruktur också möjligheter att bygga på starka varumärken. Till exempel väljer många företag att starta upp i Åre med omnejd och dra nytta av Åres starka varumärke.
Från kommunalt håll varierar arbetet gentemot företagande, beroende på näringslivsstruktur och resurser. Åre, Härjedalen och Bergs kommun är exempelvis starka inom turism, Bräcke på skog, Ragunda på vattenkraft och Strömsund på vindkraft. Östersund å sin sida är starkt inom IT och handel. Variationen på de olika orterna kräver olika typer av insatser.
”Jag gjorde en vinter, och sedan blev det en vinter till, och en sommar – och sedan var jag fast i området. Det har gått bra med skidskolan”
– På regional nivå finns ett nära samarbete inom turismen, men det finns också starka kluster inom outdoor, verkstad och mat.
Regionen har ett flertal insatser för att öka företagandet. Inom besöksnäringen jobbar man bland annat en hel del med affärsutveckling, där företag arbetar i grupp med produktutveckling och ökad lönsamhet. Det finns dessutom en inkubator på regionens science park och ett nyföretagarcentrum med aktiva rådgivare. Vidare finns ALMI, som bland annat har ett bra mentorprogram där företag kan få en mentor som coachar inom olika områden. Dessutom har Jämtland Härjedalens Ung Företagsförening störst ökning av UF-elever i hela landet. Totalt har antalet UF-elever i Jämtland Härjedalen ökat med 79 procent, jämfört med 11 procent på nationell nivå. På universitetet finns också MIUN Innovation, som stöttar studenter med idéer att starta företag.
– Vårt innovationssystem som vi bygger på för fullt heter ”Peak Innovation” och arbetar för smart samverkan och utveckling mellan turism, sport och outdoor, för att möjliggöra företagsutveckling inom dessa områden, avslutar Karin Gydemo.