Makarna Christine och Niclas Lydeen ligger bakom det svenska dofthuset Agonist. Efter att ha etablerat sig internationellt fokuserar de nu även på den svenska marknaden.
Hur kom ni på att ni skulle göra en parfym?
– Vi har alltid varit fascinerade av doftsinnet; att utgå från en upplevelse och försöka gestalta den. Doft för oss är en osynlig produkt, en upplevelse som vi vill skapa och inspirera med, svarar makarna Lydeen i en mejlkonversation.
Hur gick ni till väga för att ta fram er första doft, rent praktiskt?
– Genom mycket research och många resor byggde vi ett kontaktnät med parfymörer som vi startade olika konceptuella projekt med. Detta gav oss många nya ingångsvinklar och erfarenheter som vi byggt vidare på.
Ni tog fram er första doft för att symbolisera svartsjuka. Hur tänkte ni när ni skulle skapa en sådan doft?
– Att gestalta en doft helt konceptuellt på det sättet gav oss en frihet i kompositionen av råvaror. Vi såg bortom de traditionella och konventionella kombinationerna och skapade något genuint. Vi lät den konstnärliga idéen styra och tog endast intuitiva beslut längs vägen.
Vilka utmaningar mötte ni i början, när ni först drog igång ert företag?
– Att befinna sig på så många olika geografiska platser var en utmaning. Att söka efter arbetsformer, metoder och processer. Det finns inga konventionella vägar till att bygga en konstnärligt driven verksamhet, men genom konsekvent och kompromisslöst fokus har vi lyckats bygga ett starkt företag med internationell distribution och etablerat oss på 28 marknader.
Vad hade ni för startkapital?
– Vi hade bara oss själva och vår starka passion som startkapital.
”Utifrån den konstnärliga och kreativa processen med att fånga konceptet och idén kring doften så samarbetar vi med vårt team och tar fram olika doftriktningar och kompositioner”
Hur går det till när ni skapar en ny parfym?
– Utifrån den konstnärliga och kreativa processen med att fånga konceptet och idén kring doften så samarbetar vi med vårt team och tar fram olika doftriktningar och kompositioner. Det är en process som tar varierande lång tid. Ibland tar det flera år och ibland går det fort. Ofta har vi 2-3 parallella dofter igång samtidigt.
Vad är speciellt med just Agonist?
– Vårt konceptuella och unika angreppssätt i komposition och gestaltning. Vårt sätt ta vara på traditionen och förnya den utifrån vårt konstnärliga och personliga sätt. Att dessutom villkorslöst arbeta med kvalitetsråvaror och hållbara metoder gör också våra dofter väldigt långvariga och högkvalitativa.
Hur gjorde ni för att lyckas med den första lanseringen?
– Vi fick stort genomslag i såväl etablerade medier som design-, doft- och modepress. Sedan ställde vi ut på många internationella utställningar och gallerier, där vi kombinerade doft och konst i skandinaviskt nytänkande design.
Hur skapar man intresse kring en ny doft?
– Genom att kommunicera en bra doftidé. Men det spelar ingen roll hur mycket uppmärksamhet man får för en idé: är inte doften bra så funkar det inte.
Agonist har funnits i sex år och finns i 28 länder. Hur har ni gjort för att nå ut så brett?
– Vi arbetar målmedvetet med var vi syns och säljs. Vi blir regelbundet kontaktade av återförsäljare runt om i världen men är noga med var vi väljer att finnas. Den strategin har varit framgångsrik för oss.
Hur ser parfymmarknaden ut idag?
– Det är en otroligt svår marknad att komma in på. Drivs man inte av passion utan endast av affärer är det väldigt dyrt och komplicerat att etablera sig bland de strukturer som råder.
Vad har ni för planer på den svenska marknaden?
– Vi har börjat satsa på Sverige igen. Agonist finns redan att köpa på vår webbshop och på NK i Stockholm, och under 2015 kan en eller två nya återförsäljare vara aktuella.
Christine har pratat om parfymer som “ett osynligt plagg”. Kan ni förklara den liknelsen ytterligare?
– Doft är en osynlig accessoar som med magiska krafter kan skapa minnen, attraktion och spänning runt en person. På samma sätt som du sätter på dig kläder som överensstämmer med vad du vill uttrycka kan du uttrycka dig med parfym. Hitta en doft som kan förstärka en sida av dig själv eller representerar något du vill uttrycka.
Ser ni någon global trend för vilka typer av dofter som är populära i olika delar av världen?
– Vi ser en global trend där människor är allt mer intresserade av kvalitet. De söker dofter som håller länge och har en unik karaktär istället för massproducerade generiska dofter. Inom denna trend kan vi också se en tendens där de kulturer där man traditionellt använt djupa, kraftfulla dofter såsom Oud och orientaliska doftämnen blir allt mer intresserade av de europeiska lättare dofterna, och vice versa. Vår senaste doft White Oud definierar den trenden och förenar det djupa och sensuella med det lätta och ljusa.
Vad har ni på gång just nu?
– Vi har precis släppt vår nya doft och reser runt på många lanseringsevent. Parallellt förbereder vi en storsatsning med nya produkter under nästa år. Vi utvecklar kontinuerligt varumärket och letar nya möjligheter att, med doft som kärnverksamhet, utforska olika områden.