I framtiden kommer företagens marknadsavdelningar att fungera som redaktioner, i alla fall om vi ska tro reklamprofilen Thomas Brenemark. I en intervju med Resumé berättar han om sin syn på reklambranschen.
Marknaden rör sig allt snabbare, och dagens marknadsavdelningar har svårt att hinna med i svängarna. Därför tror Thomas Brenemark att den traditionella marknadsavdelningen som producerar tryckta eller filmade reklamkampanjer kommer att ersättas av en marknadsavdelning som snarare linkar en tidningsredaktion, där aktuella ämnen förmedlas i ett kontinuerligt flöde.
Vidare förklarar Thomas Brenemark att marknadsföringen i Sverige fortfarande är alltför taktisk. Det finns väldigt få utrymmen till att ta risker, men det är just de förändrande, risktagande kampanjerna som lämnar ett avtryck. Thomas Brenemark nämner Volvo Lastvagnar och Försvarsmakten som två positiva exempel och förklarar att ”Det testas alldeles för lite grejer i Sverige. Det är nästan bara bolag i kris som gör det. När man frågar marknadsledningarna vem som har ansvaret att skapa ökad betalningsvilja i morgon blir det oftast väldigt tyst. Man tror att det sker per automatik i allt man gör, men att kapitalisera på en uppfattning eller förändra den kräver olika angreppssätt.”
Intervjun kan läsas i sin helhet här.