Hur får du fram det du vill säga?

Visste du att endast 20 procent av vad du förmedlar vid ett möte eller föreläsning är det du faktiskt säger? 80 procent av det som når den du pratar med eller inför är den så kallade icke-verbala kommunikationen. Det handlar om din hållning, ansiktsuttryck, gester och rörelsemönster.

Gabriella Lockwall har jobbat med kroppsspråk i över 20 år och vet att hur man för sig på scenen eller i en konversation betyder mer än vad du säger. Bland annat hjälper hon chefer som gått dyra kurser i presentationsteknik, men inte fått den hjälp de behöver.

– Jag blir så arg. De lär ut dumheter, det är oseriöst. I och för sig ger det mig mer jobb.

Det hon blir arg på är att trots utbildning kommer deltagarna inte över sin scenskräck och de får inga verktyg för att hantera den.

– Jag värnar om de nervösa, de har så mycket att säga. De får lära sig att hålla i en penna och gå medan de pratar om de är nervösa, det är så dumt. När de börjar gå runt och snurra på en penna slutar folk att lyssna. Därför är jag nu ute på mission för att hjälpa dessa människor. Annars kommer mycket av kunskapen de introverta människorna har gå förlorad.

Varför vi blir nervösa ligger djupt rotat i oss. På stenåldern höjdes pulsen och vi gjorde oss redo för att fly om vi kom bort från flocken.

– På scenen är man helt ensam, utsatta för en annan flock. Då är instinkten att fly.

Öva, öva öva

Det första man ska tänka på är att 80 procent av det som en föreläsare får fram till publiken, eller vid ett möte, är det icke-verbala. Och det går att öva upp. I och med att Gabriella är skådespelare i grunden har hon de verktyg som krävs för att nå fram.

– Först och främst jobbar jag med stresshantering, med hur du ska andas. Att du ska andas. Om man inte syresätter sig glömmer man allt man ska säga, kommer av sig och blir ännu mer nervös. Tänk på att alla gillar en konstpaus, det ger även publiken en chans att andas.

Nästa steg är hållningen. Den säger vad du tycker om dig själv.

– Be inte om ursäkt för dig själv, säg istället här är jag. Hållningen signalerar även till kroppen hur du mår, en rak hållning påverkar flödet.

Om du är nervös ska du öva på att prata högt, vänj dig vid att höra din egen röst.

– Nervösa människor pratar ofta tyst och för snabbt. De vill inte att någon ska märka dem, de vill därifrån. Ofta vänder de sig även mot sin PowerPoint-presentation för att slippa titta på publiken. Öva ögonkontakt på bussen, säg hej till kassörskan. Du kommer märka att det gör skillnad.

Varför småföretagare ska ta till sig detta

För småföretagare är presentationstekniken superviktig. När de ska sälja in sin idé, pitcha den framför andra och i försäljningen.

– Det pratas för mycket om hisspitchen. Tillslut blir den bara inövat rabbel, jag tror inte ett dugg på det. Din personlighet är det som kommer att sälja. Var dig själv och anpassa dig till din publik eller den du möter. Du ska inte prata för dem, du ska prata med dem. Det är en jäkla skillnad.

Tips för att stilla nervositeten och nå fram

Använd dig av ett öppet kroppsspråk. Undvik armbarriären, det vill säga armarna i kors på olika sätt. Det skapar avstånd. Slappna av i axlar och armar och låt händerna följa med i det du säger.

Lär dig inte manuset utantill, om du kommer av dig är det svårt att hitta tillbaka. Stolpa istället upp de viktigaste bitarna.

Repetera högt, gärna inför någon annan. Filma är bra, då kan du analysera ditt framträdande.

Tänk på när du är som bäst. Exempelvis när du berättar om ett intresse för en nära vän. Ta med den känslan när du presenterar något annat.

  Folk är rädda för att visa sin personlighet, men det är just den vi vill ha. Då kan vi lyssna.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Är du redo?

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA