Från skolprojekt till innovationsbolag

Med ett ordentligt driv och inställningen att ingen utmaning är för stor kommer man långt. Det är Johan Wikström och Thomas Jonasson bevis på. Det fiktiva företaget de startade under studietiden är i dag klassat som innovationsbolag och i maj ska de representera Sverige i Global Student Entrepreneurship Awards i Bangkok.

Under en kurs på Informations- och PR-programmet på Mittuniversitetet i Sundsvall fick Johan Wikström och Thomas Jonasson i uppgift att starta ett fiktivt företag. De startade komunikationsbyrån Moose. Även om Moose var ett fiktivt bolag såddes ett frö under tiden de arbetade med projektet.
MIUN Innovation, universitetets inkubationsverksamhet, såg vårt driv och hjälpte oss att komma i kontakt med olika kommunikationsbyråer. Av dem fick vi hjälp med vår affärsidé, säger Johan.

Drygt ett år senare bestämde de sig för att satsa helhjärtat på sitt företag, de bildade ett aktiebolag och bytte namn till Genomtänkt.
– Moose var en rolig grej, vi ville spela på det norrländska. Men namnet funkade inte så bra, Moose Group är ett ganska så intetsägande namn. Genomtänkt är, om än dock ett ganska normativt namn, mycket mer synonymt med strategisk kommunikation. Det kändes bra, fastän vi nu blir tvungna att byta igen, på grund utav vår internationella satsning.

De jobbade stenhårt, fick kontakt med Åkroken Business Incubator och NyföretagarCentrum i Sundsvall. Det dröjde inte heller länge innan rådgivare Gunilla på NyföretagarCentrum ställde frågan om de ville ha en mentor.
– Allt hände på en gång och vi tackade ja till allt vi kunde få. Vår mentor, Mona Kramer, kom att betyda väldigt mycket, det gör hon fortfarande.

24251472801_0c68da3661_o_starta-driva-foretag

De flesta företagare är rädda för negativa kommentarer i sociala medier, men tar man inte hand om dem gör man sig själv en otjänst.

Mona och senare även inkubatorn, hjälpte dem främst med att sätta en struktur. Nu var det dags att gå ut och träffa kunder.
– Förra hösten träffade vi 27 företag inom e-handel. Vi ville sälja kommunikationstjänster, det vi sedermera upptäckte var ett gemensamt behov. Handlarna behövde alla hjälp med kundlojalitet, hur de skulle få sina kunder att bli återkommande kunder.

Det visade sig att de hade nya idéer och kunskap inom området, men ingen universal lösning som alla dessa handlare skulle kunna dra nytta utav.
– Det var jobbigt när stora kunder sa att där är dörren. Vi bestämde oss för att det inte fick hända igen, vi får inte sitta i ett till möte utan en lösning på det här problemet, så vi knäckte nöten. Vi bygger nu en mjukvara som är en ny typ av kundlojalitetsprogram för slutkunden, men också ett analysverktyg och CRM för e-handlaren.

“Flera aktörer tror på oss. Det känns jättekul, hur många studentföretag får egentligen igenom ett stort lån och dessutom en investering ifrån Almi Invest?”

Johan berättar att det finns en föråldrad syn på kundlojalitet.
– Man ser det som en linjär process där man tittar på pengar in och pengar ut. Vi tittar istället på det ur ett 360-graders perspektiv.
– Hur mycket data delar kunden med sig av? Hur delaktig är kunden i mailkampanjer? Även klagomål till kundtjänsten är lojalitet. Det finns många andra värden än endast de monetära att titta på, fortsätter Thomas.

En trend som växer sig allt starkare är att kunderna inte bara vill tjäna poäng när de handlar, de vill kunna påverka.
– De flesta företag är rädda för negativa kommentarer, men vi kunder är engagerade i våra inköp och har ett behov av bekräftelse. Missar man missnöjda kunder gör man sig själv en otjänst. De som är duktiga på att fånga upp sina kunder på sociala medier kan omvandla det negativa till något positivt. De som bara skickar ut e-post och annonser med erbjudanden och missar det personliga kommer det att gå allt sämre för, säger Johan.

Allt för många företag missar just den personliga touchen och endast en procent jobbar med så kallade big data-analyser.
– Det är konstigt när vi i dag har alla möjligheter. Kundlojalitet finns i många modeller. Vi tittar på det ur ett dynamiskt perspektiv utifrån fyra index för att få ett helhetsperspektiv. Det är vi tämligen unika med.

24251460611_5e407a8417_o_starta-driva-foretag

Satsar på studenter
Den finansiella biten i företagsstarten har inte varit några problem. Företaget tar i dagarna in kapital från Norrlandsfonden, Almi och Almi Invest. Totalt 2,4 miljoner kronor, som går till utveckling och marknadsföring av mjukvaran.
– Flera aktörer tror på oss. Det känns jättekul, hur många studentföretag får egentligen igenom ett stort lån och dessutom en investering ifrån Almi Invest?

Trots att Genomtänkt klassas som ett innovationsföretag finns studentanknytningen kvar. Med på vårt möte är Mahmoud, som pluggar på Mittuniversitetet.
– Vi har fortsatt att ha studenter i bolaget, Mahmoud är hungrig, han ifrågasätter och har driv. Studenter har en naivitet som jag älskar. De vågar drömma, fantisera och kasta sig ut.

“För oss är motgångar inget hinder, vi ser dem som utmaningar. De ger oss ny kraft och driver oss framåt”

Tanken är att i framtiden även ha ett traineeprogram för studenter.
– Vi känner många kompetenta individer som pluggar, så det är enkelt att sätta ihop projektgrupper, som sedan kan fakturera via en faktureringstjänst.

Johan tycker det är synd att inte fler företag förstår fördelen med att gå till universitetet och prata med studenterna.
– De flesta studenter försvinner till Stockholm. Men Sundsvall expanderar och vi företagare behöver faktiskt dem och borde därför bli bättre på att behålla våra studenter i regionen. Vi vill visa på att man kan tjäna bra med pengar och göra karriär i Sundsvall, och det måste även fler företagare börja visa studenterna.

På frågan om varför Genomtänkt fått sånt genomslag från start svarar Johan att alla upplever att de har ett jäkla driv.
– För oss är motgångar inte ett hinder, vi ser dem som utmaningar. De ger oss ny kraft och driver oss framåt.

Johan berättar att i takt med att engagemanget i bolaget har vuxit har betygen gått ned, men han lyckades ändå ta examen i vintras. Thomas har bara en kurs kvar.
– Jag är nästan klar, men i och med att jag jobbar 16 timmar om dagen med detta sköter jag inte studierna helt optimalt, säger han.
– Det står i aktieägaravtalet att Thomas måste ta examen, så han har lite press på sig, skrattar Johan.

Representerar Sverige i Bangkok
Rådgivaren Matts NymanÅkroken Business Incubator nominerade Johan till Global Student Entrepreneurship Awards. Han tog sig till final och efter att ha pitchat sin idé vann han tävlingen, som arrangeras av Tillväxtverket, Entreprenörskapsforum och riskkapitalbolaget Triton. Han får därmed representera Sverige i den internationella finalen i Bangkok i maj.
– Juryn var övertygad om att vår produkt är internationellt gångbar och har stora tillväxtmöjligheter. Det ska bli kul att få representera Sverige bland 50 andra länder. Det är jag som står där som entreprenör, men det är Genomtänkt som åker dit som en enhet.

Flera har hört av sig till Genomtänkt efter tävlingen.
– Det är roligt att vara vi just nu, det är kunderna som kontaktar oss och inte tvärtom.
Men produkten, själva mjukvaran finns inte ännu, den blir klar i oktober.
– Vi vill inte börja sälja den riktigt än, utan jobbar nu främst med att knyta rätt kontakter, avslutar Johan.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Föregående artikel

Kreativa möten

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

Kommentarer

  • Från skolprojekt till innovationsbolag « Entreprenörskapsforum 15 september, 2016 at 06:24

    […] Från skolprojekt till innovationsbolag  […]

    Reply

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!