Saturday, December 14, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemFörsäljningSvensk design hett i...

Svensk design hett i Kina

Ekologiskt, skandinaviskt, naturligt, miljövänligt. Det är vad Kina suktar efter. Då landets regering nu uppmanar till företagande finns alla möjligheter att etablera sig i landet.

Yu Zang, Ning Zhou och Janice Liang kommer med en låda full med mjuka, ekologiska handdukar och sänglinnen i fina pastellfärger. Yu tar fram en handduk och luktar på den.
– Känn, det är stor skillnad om man färgar naturligt eller kemiskt.

Produkterna från företagaet Bolife har varit populära i Kina under några år, nu försöker de även slå sig in på den svenska marknaden.
– Som ny i landet är det svårt att etablera sig. Man kan inte språket, har inget nätverk och ingen information.

För att sprida sitt varumärke här använder de Facebook, de har ställt ut på Formex med lyckat resultat, inlett olika samarbeten och de vill anställa en marknadsförare från Sverige.
– Svenskar är kompetenta, de har bra arbetsmoral och gör vad de lovar, säger Yu.

I Kina är skandinavisk design hett bland ungdomar.
– Förr var det mycket färgglatt och blommor. Kina har blivit mer internationellt, många studerar och reser. Ikea och H&M växer starkt nu.
Ning berättar att de lägger stor vikt vid vad kunderna vill ha och de har stenkoll på vilka kunderna är. De är högutbildade, söker efter hög kvalitet, klarar av att betala ett högre pris, gillar den västerländska livsstilen och skandinavisk design.

Flera danska märken har hittat in på den kinesiska marknaden, men de svenska lyser med sin frånvaro.
– Dansk design är dyrt, de svenska märkena har ett mer acceptabelt pris, säger Yu.

Varför ska man satsa på att etablera sig i Kina?
– Framför allt så är det mycket folk. Bara Shanghai är 2,5 gånger större än Sverige. Kinas ekonomi växer starkt. Förr var kineserna fattiga, men nu är lönerna ganska nära Europeisk standard. Kineserna vill uppleva nya produkter, nya kläder, ny mat. Speciellt från Europa. Made in China har fått dåligt rykte, made in Sweden värderas högt.

Yu berättar att det finns en bra möjlighet för svenska småföretagare att etablera sig i landet nu.
– Kinesiska regeringen uppmuntrar till att starta eget. Har man en bra idé, men saknar pengar kan man samarbeta med en företagare från Kina, de kan betala. För att uppmuntra företagande finns gratis kontor i alla provinser och skatterna är låga.

Det Kina speciellt skriker efter är högteknologiska företag samt miljövänliga och ekologiska produkter. Trä, textilier och elektroniska apparater.
– Kunderna har pengar och de vill ha nya produkter. I Kina kan nya idéer förverkligas snabbare än i Europa och Usa, säger Yu.


Historien bakom
Att färga tyger med helt ekologiskt med växter har tidigare varit omöjligt om man vill producera mycket och hålla ned kostnaderna. Men med en ny kinesisk teknologi där man använder sig av ultraljudsteknik går det. På Bolife färgar de sina tyger med växter som saffran, gulmeja och vide. De har tre farmar i Kina som odlar växterna ekologiskt, designen står svenska designers bakom. Nu tillverkas produkterna i Kina, men Yu letar nu fabriker här. En webbshop håller på att upprättas och Yu hoppas på att kunna öppna en Bolifeaffär i Stockholm.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X