Från och med i år kan företag söka varumärkesskydd för nya typer av multimedia, såsom ljus, rörliga bilder och hologram i Sverige. Nu har det första varumärket inom kategorin rörelse godkänts.
Bakom det skyddade rörelsevarumärket står Mats Huss, som tillsammans med Karl-Fredrik Johnfors utvecklat konceptet Global Footprint Level för att visualisera företags och organisationers koldioxidavtryck.
Mats berättar att de valde att skydda ett rörelsevarumärke för att skydda sin idé och sitt koncept, något han tidigare har haft svårt med.
– I de flesta fall när man pratar om koldioxidavtryck pratar man om hur mycket som släpps ut. Vi vill göra tvärtom. Därför har vi utvecklat ett belönande rörelsemärke som visualiserar hur bra företags och organisationers hållbarhetsarbete avseende koldioxid är och även tar tempen på hur hållbart privatpersoner lever. Rörelsemärket är tänkt att exponeras via våra kunders digitala och analoga plattformar.
Att skydda såna här typer av varumärken blev möjligt när kravet på att det ska kunna återges grafiskt togs bort.
– Den här modernare lagstiftningen har öppnat upp helt nya möjligheter att skydda värdefull media och teknik, som fler behöver få upp ögonen för. Att skydda de här värdefulla tillgångarna kan vara en förutsättning för att företag ska kunna etablera sig i Sverige, innan de ger sig ut på en större marknad, säger Håkan Ekdahl, enhetschef design- och varumärkesavdelningen på PRV.