Ingen gravid kvinna ska behöva dö på grund av att de inte får rätt vård. Det var utgångspunkten för Bonnie Roupés idé. Att börja resan i Sverige kändes för litet. Utan erfarenhet och kontakter etablerade hon sig i Kina. Appen Bonzun tog landet i öst med storm och har spridit sig organiskt till 79 andra länder.
Idén till gravidappen Bonzun fick Bonnie Roupé när hon väntade sitt andra barn.
– Jag fick komplikationer som jag nästan dog av, men hade ingen aning om att jag var sjuk. Av en slump fick jag hjälp av en släkting som är sjuksköterska. Hon sa att jag skulle åka in akut och som tur var gick allt bra.
Hon googlade på symptomen, men fick inte fram någon information. För att få svar hade hon behövt googla de medicinska termerna.
– Termer man inte kan om man inte är läkare eller hypokondriker.
Det hon led av var havandeskapsförgiftning, vilket är vanligt bland gravida.
– Man ska inte behöva åka till ett sjukhus för att få reda på om man behöver hjälp. Jag tycker att det är konstigt att man som gravid inte har tillgång till all information man behöver.
En virtuell barnmorska
En idé om att gravida kvinnor ska få all information de behöver i en app utan att för den delen bli översvämmade började växa fram.
– Jag försökte låta bli att starta bolag i och med att jag vet vad man offrar. Hur mycket det tar av den och hur besatt jag blir av en idé. Tanken var att bli en normal person med jobb och intressen, men jag kunde inte låta bli. Ingenting kändes lika givande. Det är en förbannelse man har som entreprenör, det är beroendeframkallande.
Idén växte sig starkare och resultatet blev appen Bonzun, en virtuell barnmorska du alltid har med dig.
– Som gravid känns allt onormalt. I appen kan man klicka på en bild med de symptom man har och få reda på om det är något allvarligt eller en vanlig krämpa.
När idén växte fram 2011 fanns det inte appar. Bonnie var före sin tid.
– Ingen förutom tidiga investerare förstod, men i och med min bakgrund inom IT och telecom visste jag att det skulle komma. Nu är det helt rätt.
Mer effekt i andra länder
Tidigt insåg Bonnie att appen skulle ha större effekt utanför Sveriges gränser.
– I utvecklingsländer står havandeskapskapsförgiftning för 40-60 procent av dödsfallen hos gravida kvinnor.
Innan hade hon drivit bolag i Sverige.
– Det är en liten marknad. För min egen utvecklings skull ville jag fortsätta min entreprenörsresa utomlands.
Bonnie tog exitpengarna från det tidigare bolaget och fick stöd av affärsänglar i starten av Bonzun. Hon ville börja på en stor marknad, valet föll på Kina.
– Där är läskunnigheten hög och internetanvändandet stort. Nu har övriga världen kommit ikapp. Det går i min riktning, skrattar hon.
Så här i efterhand skulle hon inte rekommendera någon annan att bryta upp och flytta i det skede hon var i.
– Jag kunde inte föreställa mig hur tufft det skulle bli. Det är tufft nog att ha familj och tufft nog att starta eget och flytta. Jag brände trådarna från båda ändar. Ibland är jag så envis att jag blir rädd för mig själv. Det har både varit fruktansvärt och ett fantastiskt äventyr.
Kulturkrock och tjafs
Hon beskriver företagsstarten som tuff och utmanande, men rolig.
– Det går inte alltid som man vill. Man lär sig, kämpar och hittar nya vägar.
Kulturkrocken var en av utmaningarna. I Kina finns speciella regler för hur man nätverkar.
– Hur man hjälper varandra och återgäldar tjänster är viktigt att förhålla sig till. När man ska ge presenter och när man inte ska göra det. Där har det blivit fel några gånger.
Men det finns en förståelse för att man är svensk och utrymme för att göra misstag.
– Jag fick lära mig att beslut inte är slutgiltiga. Det går att tjafsa sig fram. Vi fick en stor följarskara på sociala nätverk, men våra konton blev nedstängda. Jag trodde att det var kört, men jag skulle ha tjafsat, överklagat och ringt mina kontakter. Det är inte så det funkar här i Sverige.
Stark usp att vara svensk i Kina
Bonnie bodde i Shanghai, där allt går i rasande fart.
– Det gäller att hänga med för att inte missa de chanser som ges.
Att det är en stark usp att vara svensk i Kina trodde hon inte. Till en början gjorde hon all kommunikation så att den kändes kinesisk.
– Att vara svensk förknippas med att vara stark, pålitlig och hälsosam. Precis i linje med hur jag vill att Bonzun ska uppfattas.
Appen togs emot bra, men det tog längre tid att få produkten färdig och skalbar än vad hon hade räknat med. En av Skype-grundarna är produktchef, vilket har varit till stor hjälp när det kommer till just skalbarheten.
Satsa på styrelse med erfarenhet
Hon tipsar om att ha en bra styrelse med erfarenhet av att driva bolag i Kina om man vill ge sig in på den marknaden.
– I Sverige är bolag för långsamma på att agera.
När det kommer till personal tipsar hon om att använda lokal kinesisk kompetens.
– Hitta rätt person, med hög intelligens och rätt värderingar. Det väger tungt. Sen kan du lära upp dem.
Känns det inte bra ska du inte dra dig för att sparka personal.
– Visst ska man ge dem en chans, men människor med dålig attityd och fel värderingar ska man göra sig av med snabbt. Har man en gång tänkt tanken ska man agera.
Att driva bolag i Kina är byråkratiskt enklare än vad det är i Sverige.
– Administrationen och alla regler är absurda här. Där har vi mycket att lära.
Tillbaka där allt började
Idag har Bonnie flyttat tillbaka till Sverige.
– Jag har en liten organisation kvar i Kina, men de flesta tog jag med mig hit.
Hon berättar att de tycker att det är fantastiskt att vara här.
– Svenska valutan är låg, den har minskat med 40 procent mot Renminbin. Sverige håller på att bli ett låglöneland, nu är det nästan dyrare att ha duktiga medarbetare i Kina.
Men Bonnie hade svårt att acklimatisera sig.
– I början blev jag nedstämd av den inrutade, långsamma tillvaron. Men jag lever inte inrutat och försöker skapa egen magi i vardagen, säger hon och fortsätter:
– Nu längtar jag både tillbaka och trivs bra. Jag älskar att kunna springa i skogen, bada i vatten och dricka ur kranen. Det saknades i Shanghai. Där längtade jag efter att få se stjärnor så att det gjorde ont. Det är sån ljusförorening där.
Ingen mer ska behöva dö
I somras lanserades appen i Sverige. I Kina var affärsmodellen B2C, här är modellen B2B.
– Vi vänder oss till mödravårdscentraler och sjukhus. De kan ha sin egen app där vi står för teknik och innehåll. Den fungerar som en digital vårdcentral, där de kan lägga in moduler för exempelvis tidsbokning.
Idag används Bonzun i 79 länder, helt utan marknadsföring.
– Affärsmodellen är igång i Sverige och i Kina, nu vill vi koppla på i övriga länder. Vi har en spännande höst framför oss.
Förutom en ny IVF-app som ska avlasta personalen på kliniker i och med att den hjälper dem att ta hand om patienter som ligger i pipen kommer hon att starta en stiftelse.
– Jag vill öronmärka pengar för att sprida mödravårdslösingen till utvecklingsländer. Där dör folk för att de inte använder appen. Tanken med stiftelsen är att öka spridningen, nu går det alldeles för långsamt. Jag vill att alla världens kvinnor ska få tillgång till en virtuell barnmorska.