Har företaget några nyheter, förändringar eller framsteg ni vill nå ut med? Hans Uhrus på Uhrvis tipsar om hur du utformar ett pressmeddelande som når ut.
Rubrik – Ska väcka intresse och beskriva nyheten. Den får inte vara för lång.
Ingress – Ska vara lockande och sammanfatta innehållet för den som inte hinner läsa hela texten.
Bilder – På produkt eller person som uttalar sig, gärna i aktuell miljö. Bilder skapar intresse.
Nyhetsvärde – Vad visste läsaren inte innan? Vilken lösning på ett problem presenteras?
Adjetivinflation – Överdriv inte med förstärkande ord som fantastisk, revolutionerade eller unik. Det förstärker inte nyheten.
Håll dig kort – Lyft fram en specifik sak och vad den innebär. Pressmeddelandet bör vara max en A4-sida.
Citat – Ger personlig prägel.
Buzzwords – Undvik branschord eller förkortningar som läsarna inte förstår.
Kontaktuppgifter – Viktigt om mottagaren vill göra en intervju. Se till att vara tillgänglig efter att pressmeddelandet gått ut.