Allt fler företag tittar på chattbotar för att effektivisera sin kundhantering. För företagen betyder botarna att de kan ersätta kundtjänstpersonal mot en AI-robot som kan svara på kundernas frågor dygnet runt. Men enligt en undersökning från Hubspot föredrar svenskarna andra alternativ.
Endast tre procent av de tillfrågade svarade att de föredrar att använda sig av chattbotar när de söker information om ett företag, en produkt eller tjänst. Majoriteten vänder sig hellre till företagets hemsida.
– Det är tyvärr vanligt att företag kastar sig över ny teknik utan att på riktigt ha identifierat syftet med den och hur den bäst ska användas. Chattbotar är ett exempel på det. Det är inte en fråga om man ska använda chattbotar eller inte, för av allt att döma kommer dessa att få en allt större roll i framtiden. Men för att både företag och kunder ska vilja använda sig av chattbotar krävs att företagen förstår vad de kan och inte kan hjälpa till med, samt hur de ska utformas för att bäst möta kunden på dennes villkor, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, internationell marknadschef på HubSpot.
På frågan om vad svenskarna skulle tänka sig att använda en chattbot till svarar majoriteten information, följt av brådskande kundtjänstärenden. Endast sex procent skulle använda sig av en chattbot för att genomföra ett köp.