Under pompa och ståt utsåg Tele2 vinnaren i sin unika tävling End-Up i går. Mitt i ett glittrande konfettiregn fick Max Mohammadi kliva upp på scenen och ta emot nycklarna till sitt nya kontor. Vinsten var nämligen ett komplett företag byggt efter de bästa förutsättningarna för att lyckas.
För tre månader sedan utlyste Tele2 sin tävling. De hade byggt en End-Up, ett komplett företag med de bästa förutsättningarna att lyckas. Det som saknades var en affärsidé och en entreprenör som skulle driva företaget.
– Med End-Up började vi helt enkelt med slutet. Genom att ta bort den första kritiska tröskeln i förverkligandet av en idé kan vi hjälpa företaget att lyckas. Vi älskar att se smarta idéer bli till verklighet och vet att vår expertis inom företagande och framförallt IT och telekom är en viktig faktor, sa Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige, vid lanseringen av tävlingen.
Priset var nyckeln till ett kontor beläget i centrala Stockholm, ett startkapital på en miljon kronor och ett komplett företag redo att starta. Kontoret är byggt i samråd med experter och utvecklat med de bästa fysiska förutsättningarna, samt de senaste IT- och telekomlösningarna. Dessutom med en budget för och rekommendation om tre medarbetare som kan bygga företaget tillsammans med vinnaren.
I går var det dags att finalen. Platserna framför scenen och i trapporna upp var fulla när livebandet drog igång på Tele2:s huvudkontor. Samuel kliver upp på scenen. Han berättar att juryn haft en tuff utmaning då över 4 000 affärsidéer skickats in.
– Vi ser fram emot att se End-Ups nya ägare att rädda miljontals liv. Våra hjärtan klappar för Heartstrings.
Under massiva applåder och sprutande konfetti kliver den märkbart tagna vinnaren Max Mohammadi upp på scenen. Egentligen borde hans bror Allen stå bredvid, då de startade företaget tillsammans.
Efter finalen får vi en pratstund med vinnaren.
– Det känns otroligt, jag känner mig stolt, tacksam. Fortfarande är det svårt att tro att det har hänt. Jag blir peppad, då det är en bekräftelse på att vi är på rätt spår.
Varför skickade ni in er idé till tävlingen?
– Vi är i en fas där vi ska ta in externt kapital för att kunna gå vidare. För oss var det perfekt timing. Att vinna skulle vara en dröm så vi tänkte att vi gör ett försök.
Idén till Heartstrings fick bröderna för nio år sedan då deras mormor fick hjärtinfarkt och dog efter några minuter.
– Både min bror och jag blev djupt påverkade. Vi började fundera på hur vi kan kolla våra föräldrar, hur kan vi kolla oss för att upptäcka det i en tidigare fas. Sjukdomen händer inte över en natt, den utvecklas över många år.
De hittade ingen lösning och började ta fram en egen teknologi för att kunna upptäcka hjärt- och kärlsjukdomar i en tidigare fas.
– Vi var lite naiva och kunde inte tänka oss att det skulle vara så komplicerat. Vi vill med hjälp av makten av artificiell intelligens och datorer hjälpa mänskligheten och rädda liv. Målet är att rädda minst en miljon liv om året.
Tack vare sitt nätverk och familjen har de utvecklat samarbeten med läkare i både Iran, Singapore och Sverige för att kunna testa sin teknik.
För att tekniken ska bli tillgänglig internationellt har de skapat en plattform som går att använda oberoende av vilken typ av journalsystem sjukhuset använder.
– Att skapa en helhetslösning har varit vår största utmaning. Nu har vi en mycket större möjlighet att bygga plattformen och lansera den, inte bara i Sverige. Även internationellt. Resan har bara börjat.
Teamet, idéen och värderingar
Åse Holmberg, kommunikations-och marknadsdirektör på Tele2, var en av jurymedlemmarna.
– Att få in över 4 000 affärsidéer var en chock. Ett så stort intresse tyder på att det finns många entreprenörer i Sverige, samtidigt som det finns för lite hjälp när de ska realisera sina idéer.
För att få fram vinnaren utgick juryn från ett antal kriterier.
– Ett var affärsidéns bärighet, vilket problem löser den och vilka möjligheter har den. Vi tittade på vilka värderingar entreprenören står för, vilket team som står bakom, den finansiella prognosen och hur vi på Tele2 kan stötta. Det var otroligt roligt att hitta den perfekta matchen. Ett bolag som precis ska växa och där våra tjänster gör en stor skillnad.
Att de tillslut fastnade för Heartstrings berodde på många olika faktorer.
– Först och främst är det ett viktigt problem de löser. Bredden i teamet, de har kompetenser från hela världen. Och starka värderingar, öppenheten, ödmjukheten och viljan att utmana till det bättre.
Idén att bygga en End-Up kom utifrån Tele2:s syfte att hjälpa andra företag att lyckas nå framgång.
– Vi funderade på hur vi kunde hjälpa till ännu mer och tog fram en rapport om vad som krävs för att ett företag ska bli framgångsrikt. Sen tänkte vi att vi måste ju bygga det här företaget, säger hon och fortsätter:
– Det här är bara början, vi stöttar och hjälper företagare varje dag. Det kommer vi fortsätta att göra. Och öka våra ansträngningar.