Tuesday, April 30, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringProfessionella filmer med enkla...

Professionella filmer med enkla medel

Om ett par år kommer 80 procent av innehållet på internet vara filmer. Ska du ha en chans att synas gäller det att haka på den rörliga trenden. Och det behöver inte vara svårt. Med dagens digitala hjälpmedel och en smartphone kan vem som helst filma och redigera filmer som känns professionella.

Många har tänkt tanken, vi borde föra ut vårt budskap med en film. Men ofta stannar det just på tankestadiet. Fördomar om att det skulle vara för dyrt sätter stopp.
Mats Selin, grundare av Mediaskolan, säger att det är precis tvärtom. Med lite hjälp kan alla göra en professionell film som når ut genom bruset på de sociala medierna.
– I framtiden är rörlig media webbens språk, säger han.
Under en halvdags workshop lär Mats deltagare hela processen, från att filma till att klippa och publicera det färdiga resultatet på nätet. Det är en hands on workshop, när man går hem har man skapat sin första film.
– Jag går igenom hela arbetsflödet. Att skapa ett klipp, ta in den i ett redigeringsprogram, lägga på text och musik och tillslut få klippet till en professionell film. I processen går han även igenom var och hur man sedan publicerar filmen.

Alla, oavsett bransch och hur långt man kommit i sitt företagande, har nytta av att kunna producera kortare filmer. Antingen för att göra komplicerad fakta lättbegriplig eller marknadsföra sina produkter. Allt du gör kommer i slutändan att stärka varumärket. För just det syftet är film ett utmärkt verktyg.
– En film kan vara allt från 30 sekunders sekvenser på Instagram till längre klipp där du presenterar dina produkter. Ett bra sätt för att skapa förtroende är att intervjua andra som använder dina tjänster eller produkter.

En av anledningarna till att rörligt material blir allt mer populärt är att du kan ladda in känslor på ett helt annat sätt.
– Jag brukar säga att en bild säger mer än hundra ord. En film säger mer än hundra bilder.
Mats är förvånad över hur få företagare som använder rörlig media i sin verksamhet. När han ställde frågan på ett seminarium var det mindre än 25 procent av deltagarna som använde sig av filmer i sin marknadsföring.
– Om du ska ha en konkurrensfördel i framtiden måste du ha en strategi på rörlig media. Genom att lära dig hur det fungerar kan du inte bara skapa filmer själv. Du blir även en bra kravställare när du ska beställa rörlig media från andra.

Mats tipsar
– För att få ett professionellt resultat är det bra att komplettera telefonen med ett stativ och en mygga. Då blir filmen inte lika skakig och ljudet blir bättre. Tänk på ljuset, naturligt ljus ger det bästa resultatet, säger Mats.

Om Mediaskolan
Idén med Mediaskolan är att arrangera workshops där deltagarna får lära sig skapa film med mobilen.
Anledningen till att jag startade Mediaskolan är insikten om att inom bara två, tre år kommer 80 procent av webbens innehåll vara rörlig media. Det innebär att ett företag måste kunna ha en insikt om hur man skapar rörlig media. Då har man en konkurrensfördel, säger Mats.

Läs mer om mediaskolan.se

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X