Monday, December 2, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemMarknadsföringSociala medierNätverkstrådar - så ska...

Nätverkstrådar – så ska du bete dig

Säkert har du också lagt märke till att många, ibland till och med de flesta inte tar sig tid att läsa andras kommentarer i samband med ett inlägg på till exempel Facebook eller LinkedIn. Visst kan det vara jobbigt att behöva svara på samma sak flera gånger istället för att alla läste alla svar och då fick en bättre helhetsbild och då inte behövde fråga samma fråga som redan är ställd och besvarad tidigare.

Av Nina Jansdotter 

Det är svårt att nå ut med information i sociala medier om man tror att alla läser allt man skriver. De flesta svarar ofta bara direkt i kommentarer utan att kolla av om någon ställt samma fråga tidigare och redan fått svar. Kommunikationen är så snabb och man förväntar sig ofta att få en direktkontakt med den man frågar och gärna nära inpå att man kommenterade. Många vill inte lägga tid på att sätta sig in i ämnet först utan ”kräver” personlig attention, något annat vill och anser de sig inte hinna.

Man kan kalla det bortskämdhet, eller så kan man benämna det en längtan efter att få personlig kontakt med just den som startade tråden. Med just dig. Vi är ju trots allt människor som vill prata med varandra och då blir det ibland mest naturligt att vi bara ställer en fråga utan att sätta oss in i allt som har sagts innan. Sedan är det ju även så att flödet är så enormt stort på Facebook och i många andra sociala medier, så att det kan kännas övermäktigt att läsa allt. Speciellt i kommentarstrådar där väldigt många engagerat sig. Vem har den tiden? En hel del upplever redan att de lägger för mycket tid i sociala medier och vill inte slösa ännu mer tid.

Tacka de som kliver in och hjälper till
Jag förstår att det kan kännas frustrerande att behöva svara samma sak flera gånger. Många gånger hjälper andra till och svara det du redan har svarat och det är det värt att visa tacksamhet för. Gilla och säg tack när det händer så att de känner att du uppskattar deras insats i dina trådar. Att de engagerar sig för att hjälpa dig och ge svar om och när du själv inte är online. De gör ju faktiskt ett riktigt handtag för dig och för att föra ditt budskap vidare.

Ett alternativ när du har varit otydlig, om det är det som det handlar om, är att du kompletterar ursprungsstatusen så att en den blir mer tydlig så att du slipper frågorna. Jag gör det sällan men det har hänt när det har blivit väldigt stora missuppfattningar. Eller så kan du skriva om hela statusen, med mer tydlighet. Ibland blir det så snurrigt att det är svårt att reda ut och då kan man i värsta fall ta bort hela ursprungsinlägget. Det är inte ett bra sätt att nätverka i sociala medier, men det finns där som en sista utväg om det tar för mycket tid och blir för många missförstånd så att det blir badwill istället om det blir kvar.

Vad glad att du får respons
Som sagt. Det krävs att man behöver lägga rätt mycket tid på att prata med enskilda om man vill bli framgångsrik nätverkare i sociala medier. Detta även om det innebär att det kostar både tid och kraft att tjata om samma budskap om och om igen och man upplever det tjatigt. Samtidigt får man vara glad för att någon ställer frågor och undrar saker. För det tyder ju ändå på att det finns ett intresse för dig och det du gör. Att du når ut till någon i ditt nätverk. Att du når igenom bruset och syns och hörs i det enorma flödet som det ändå är.

Och som sagt att någon lägger tiden på att svara för att ge dig chans att klargöra. Det är tacksamt. Speciellt om du varit luddig i ditt budskap och då får en chans att sälja in vad du menade lite bättre.  Det intresset kan du förhoppningsvis sedan konvertera till någon form av business, vilket förmodligen är ett av dina syften med din närvaro på sociala medier. Det gäller bara att hitta en bra medelväg för hur mycket tid man måste lägga på att föra dialoger med många. Att lära sig uttrycka sig så tydligt som möjligt är en bra grundstrategi, både på och utanför Facebook. Övning ger färdighet.

En sak som kan vara bra att göra själv om du hoppar in i en diskussion hos någon annan och av en eller annan anledning inte läser alla kommentarerna som skrivits tidigare är att du skriver det, så att det blir tydligt. Till exempel: Jag har inte läst tidigare kommentarer. Då verkar du inte ouppmärksam om du ställer någon fråga som redan ställts och blivit besvarad många gånger, men det kan vara bra att själv ta för vana att läsa lite innan man ger sig in i en tråd för att undvika att man själv blir ett irritationsmoment för andra.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X