Saturday, May 4, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringNätverkaLunchIn – Tar nätminglandet...

LunchIn – Tar nätminglandet ut i verkligheten

LinkedIn – en enda stor nätverksträff som pågår 24 timmer om dygnet. Men att träffa folk i verkligheten ger en närmare bekantskap. 15 juni träffade Kristian Andersson en LinkedIn-kontakt över en lunch. Samma kväll startade han sitt nya initiativ, LunchIn. Och det växte snabbt. Nu, ett halvår senare träffas tusentals människor för lunch varje vecka i olika delar av Sverige och världen.

Foto: Tomas Tränkner

 15 juni i år kläckte Kristian idén om att ta minglandet från LinkedIn ut i verkligheten. Då hade han hängt på plattformen sedan 2008.
– LinkedIn är ett fantastiskt verktyg att träffa nya människor. Jag har haft Facebook och Instagram förut, men slutat på grund av att informationsflödet är överväldigande. Flödet är gigantiskt på LinkedIn också, men där är det enklare att diskutera saker.
Han berättar att i januari hände det någonting på forumet.
– Innan har folk frågat vem jag är och varför jag hör av mig om jag söker kontakt, men i januari började folk ta kontakt med okända. Det började skapas nätverkstrådar som vem som helst kan hoppa in i. LinkedIn är en enda stor nätverksträff som pågår 24 timmar om dygnet.

Kristian blev allt mer aktiv, fick allt fler kontakter. En kontakt hörde av sig och frågade om han kände någon som var i behov av en engagerad säljare i Jönköping.
– Jag kollade runt i mitt nätverk och 15 juni tog vi en lunch. Trots att vi inte träffats innan kunde vi prata om allt vi pratar om på LinkedIn. Det var fantastiskt.
På kvällen samma dag skapade han första LunchIn-gruppen. Tanken som mötet väckt var att skapa en grupp per område som sågs en gång i veckan på en lunchrestaurang för att nätverka.
– Fem minuter efter att jag skapat första gruppen fick jag ett meddelande från en kontakt i Göteborg, Per Eklöf, som ville starta en grupp där. Vi hade sprungit på varandra på LinkedIn, jag visste vad Per gick för så jag frågade om han ville bli min affärspartner.
22/6 anordnades första träffen, 40 personer deltog i 8 olika städer. Communityt hade redan 400 medlemmar.
– Det var häftigt att det spreds utan att vi ens hade haft första träffen. Ingen visste vad det var, inte ens jag.

Expanderar snabbt

Intresset var stort, veckan efter hade man 15 grupper och 900 medlemmar. Det blev för stort att hantera så de kontaktade ambassadörer som leder de olika grupperna. I dag har nätverket vuxit till 7300 medlemmar och 67 grupper i 11 olika länder.
– Vi får in 2-3 förfrågningar om att starta nya grupper varje dag från hela världen. Därför arbetar vi nu med en crowdfundingkampanj, som startar i början av 2018. Vi vill ta in kapital för att kunna anlita medarbetare som administrerar grupper. Det som begränsar oss i dag är tiden.
LunchIn tjänar sin inkomst på att ta ut en kommission för de luncher man genererar.
– Vi genererar intäkter till restaurangerna. Gästerna får en positiv upplevelse och kommer tillbaka. Än så länge har vi ingen intäkt, utan fokuserar på att bygga så stora grupper som möjligt innan vi tar betalt av restaurangerna. Medlemmarna kommer aldrig behöva betala, förutom sin egen lunch, och vi kommer inte att sälja data.

Crowdfunding innebär nya aktieägare, därför är det viktigt att vara transparent med ekonomin.
– 10 procent av omsättningen kommer att gå till en investeringsfond för sociala entreprenörer. Vi vill vara med och bidra med kapital till dem som bidrar med värde till samhället. 40 procent kommer att återinvesteras och resten delar våra ambassadörer och aktieägarna på.
I framtiden kommer LunchIn även skapa en förmånsgalleria där medlemmar kan handla produkter och tjänster till rabatterade priser.
– Det finns även planer på stora events. 

Vill inte konkurrera

Tanken med den inom kort kommande egna lunchIn-plattformen är inte att konkurrera med LinkedIn, snarare komplettera.
– Vår plattform används för att få ut information om träffarna, sen kan man fortsätta diskussionerna på LinkedIn.

Varför tycker du att det är viktigt att även ses IRL?
– Jag har träffat 500 LunchInnare och i stort sett alla har jag ett bra minne av. Ses man i verkligheten får man en slags närmare bekantskap. På LinkedIn tar det 15-20 diskussioner innan jag lär känna en ny kontakt, i verkligheten tar det 30 sekunder. Det räcker med ett handslag så känner man varandra. Jag ser LunchIn som ett stort kraftverk som skapar kraft och energi till alla som är med.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X