Thursday, June 20, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapIdéskydd för kreativa

Idéskydd för kreativa

Redan i processen när du börjar utveckla den där idén som du har gått och tänkt på gäller det att ha en strategi för att undvika att idén blir snodd. Det första man tänker på är saker som patent, varumärkesskydd och designskydd. Men det finns även andra sätt att skydda sig på, dessa alternativa strategier tar Kenneth Österlin upp i sin nya bok Idéskydd för kreativa – handbok i immaterialrätt och strategier mot idéstöld.

Under sina år som industridesigner och designsakkunnig i tvister har Kenneth Österlin fått god inblick i processer om immateriella rättigheter.

– I processer där stora företag står mot mindre upplever jag att de små inte har någon chans. Det finns ofta också stora kunskapsluckor inom området, både hos små och stora företag. I produktutvecklingsprocessen tar man fram olika koncept. Efter undersökningar om marknadsmöjligheter och hur lönsamt produkten är att producera tar man sedan fram slutlösningen. Det händer att man inte har utvärderat det immaterialrättsliga landskapet under hela processen. Om man sedan stöter på patrull och blir stoppad på grund av något immaterialrättsligt skydd har man förlorat kapitalet det kostat att ta fram produkten.

Efter att ha varit i kontakt med problematiken under ett antal decennier och inte hittat någon bra bok som beskriver det tog Kenneth saken i egna händer och skrev Idéskydd för kreativa, med tanken att kreativa människor ska kunna skörda frukt av sitt eget arbete.

– Av det statliga stödet går endast en bråkdel till små innovatörer och enskilda uppfinnare, trots att de står för mer än en tredjedel av alla uppfinningar. Gräsrötterna är betydelsefulla ur nationalekonomisk synpunkt. Med boken vill jag värna om den gruppen i samhället. Den litteratur som finns är för juridisk.

Han beskriver hur man kan lägga upp strategier utöver de traditionella immaterialrättsliga skydden för att slippa bli plagierad.   

– Jag ville göra en praktisk handbok med exempel från verkligheten. En konsthantverkare hade till exempel gjort ett mönster, tillämpat på kuddar. Ett stort textilföretag kom och, i min mening, plankade mönstret rakt av och använde det på muggar. Hon försökte få rättelse, men hade inte kraft och pengar att strida för sin sak. Det är typiskt för små aktörer.

Kenneth berättar om Håkan Lans, den svenske uppfinnaren som tagit fram ett trafiksystem för flyg- och fartygstrafik.

– Istället för att skapa nya uppfinningar tvingades han ägna tio år åt att strida för sina rättigheter.

För att skydda sina idéer finns det immaterialrättsliga skydd, som patent, varumärkesskydd, designskydd och upphovsrätt. Men det finns även andra, kreativa strategier att ta till. Kenneth berättar att det finns tre sådana områden man bör tänka på. Hur man hanterar sin information, hur man hanterar sina samarbeten och hur man hanterar sin kompetens.

– Om du inte avslöjar information kan du inte bli plagierad. En sådan strategi är att ligga under radarn och när du väl kommer ut på marknaden har du ett försprång.

Som samhället ser ut i dag är det ovanligt att hålla information för sig själv, vi lever i en kultur där allt delas friskt.

– Det är en annan strategi. Många företag spar in på utvecklingskostnader genom att ta in idéer respektive sälja av licenser på olika lösningar.

Den andra kreativa strategin, samarbeten, kan vara utslagsgivande när du ska lansera en ny produkt.

– Att få någon stor och stark investerare med på tåget minskar risken för plagiat, då vågar inte andra kliva in och sno idéer. Titta på exempelvis Nelson´s Seed, de har Ikea bakom sig. Få företag vågar ta fighten med Ikea. Samarbeten är en ypperlig strategi, men det gäller att vara noggrann med avtalen om sekretess och om vilka rättigheter de olika parterna har.

Sist, men inte minst viktigt, är hur du hanterar din kompetens.

– Det handlar om hur företaget möter marknaden. Om du köper ett kylskåp exempelvis handlar det inte bara om designen. Även pris, användarvänlighet, finansieringsvillkor, hemleverans och installation. Till och med hur trevliga de är i butiken spelar in. Ett företag kan plagiera kylskåpet, men får inte in hela kundprocessen. Gör kundprocessen till en strategi!

Kenneth berättar att de medelstora idéerna är de med minst risk för plagiat.

– Riktigt stora patent är så värdefulla att det är värt att göra intrång och betala dyra böter. De små idéerna blir kopierade för att det inte är lönsamt att försvara dem.

Finns det något tillfälle då det är positivt att bli kopierad?

Jag har själv blivit kopierad som designer av en skolstol. Visst, man kan känna sig smickrad, men ur kommersiell synpunkt ser jag inga fördelar.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X