Fredrik Holmgren, som driver Holmgrens Quality Business, har alltid tyckt att företagande är spännande. Han kom in på detta spår genom att som anställd iaktta sina chefer i vad de gjorde och även sade när de var i sin yrkesroll. Fredrik upplevde det fascinerande att se deras driv och förmåga att våga genomföra det de trodde på och det som skapade arbetstillfällen och tillväxt. Han tyckte dom gjorde någonting bra för samhället.
Text Nina Jansdotter
Fredrik tog med sig de positiva erfarenheter som han fått som anställd och förstärkte dem, samt lade till nya delar från sin militärbakgrund som han ansåg vara bra i styrning och ledarskap. Samtidigt tog han bort och suddade ut det som han ansåg inte medförde någon fördel som företagare eller ledare. Det var denna ständiga förbättring och utveckling av sig själv som motiverade honom till att bli företagare. Men han förringar inte frihetskänslan och möjligheten till att genom ekonomisk framgång förverkliga sina drömmar och mål.
Fredrik är en person som gillar att effektivisera processer. Hitta förenklande metoder till det som först framstår som komplicerat för det blotta ögat, men som sedan kan te sig ganska enkelt med hjälp av några korta konkreta, förklarande meningar. Utöver det gillar han inovativa ideér och nya tankesätt, ofta inom områdena spara, öka och mervärde för kund eller uppdragsgivare.
– Jag har varit företagare i ett tiotal år. Detta då inom genren telesale och telemarketing och jag har samlat på mig erfarenhet och kunskap genom att arbeta med stora bolag såsom Tele2, Optimal telecom, Viasat, Glocalnet med flera. Jag har också tagit mig an mindre välkända varumärken då utmaningen ofta är större och nöten hårdare att knäcka. Jag finner det nöjsamt och motiverande att hitta lösningar och genom det öka hitrate, antal sälj och korssälj av olika produkter och tjänster. Angående mindre välkända varumärken finns det ofta inte så mycket dokumentation, konkurrentanalys samt nyckeltal att tillgå som det gör i större bolag och då blir det en större utmaning.
Han berättar även att han utöver detta har erfarenhet av att etablera utlandsägt webshopföretag i Sverige, men också som produktutvecklare och ansvarig för försäljning inom olika områden i app branschen.
– I det stora hela blev det som han trodde det skulle bli att vara företagare, men ändå inte. Företagande kan, enligt honom vara som att åka bergochdalbana vissa dagar. Ibland går det enkelt och ibland är det tungrott. Det gäller att vara flexibel, lyhörd, vara beredd på att “take action” i svåra situationer och inte uppfinna hjulet på nytt för ofta för det som redan fungerar.
Vad är det bästa med att vara företagare?
– Det bästa för mig med att vara företagare är att få ge utlopp för kreativitet och idéer samt verkställandet av detta. Jag tycker om när hjärnan får arbeta till sitt absoluta max, så man är riktigt trött och man känner att man gett precis allt under sin arbetsdag och är nöjd med sina prestationer och uppnådda mål. Utöver det gillar jag att hitta synergier med personer och andra företag, där alla är vinnare i slutändan. Det är det som för mig kännetecknar en bra affär eller ett bra samarbete.
Han har noterat och hört talas om att flera företagare ofta känner sig ensamma, men hans varmaste tips här är att socialisera och samverka med många andra för att hjälpas åt i den mån det går och berikas på vägen med ny info, samt nya kunskaper och insikter. Ger man inget, kan man inte förvänta sig att få något tillbaka heller.
Det mest utmanande med att vara företagare anser Fredrik är att implementera effektivitetsfrämjande tillvägagångssätt. Men också att prioritera rätt uppgift vid rätt tidpunkt ofta i samförstånd med “rätt” person eller företag, nämner han.
Att lära av sina misstag
Fredrik har gjort många misstag, berättar han men det är också misstagen du lär dig av, menar han. Misstag leder ofta till erfarenhet och eller utveckling. Misstag kan dock vara ganska kostsamma, både likvidmässigt men också känslomässigt. Det ger dig dock en ovärderligt bra utgångspunkt för ditt framtida beslutsfattande när du ska välja vilken framtida väg du vill gå eller vilket samarbete du tänkt etablera.
– Jag brukar som oftast ha en generell plan initialt men den förändras som oftast utefter vägens gång beroende på olika faktorer och insikter som projektet tillför. Ett lite mer konkret misstag jag gjort när jag hade mindre erfarenhet och kunskap var att jag inte alltid förstod varför personer agerade som de gjorde i olika sammanhang. Jag har med tiden förstått att det beror på att vi alla har olika inre paradigm, olika drivkrafter och eller olika syften till att uppnå diverse mål. Jag lever efter tankesättet att alla kan förändras och utvecklas, bara de själva vill det. Det tar dock två veckor att bryta en vana om man upprepat jobbar med att förändra den.
Vad har du på gång just nu?
– Det projekt jag verkställer just nu är att underlätta vardagen för bland annat små och stora företag, men också inom många andra specifika målgrupper och branscher. Detta genom att tillhandahålla en tjänst som sparar både tid, pengar men som också hjälper dem att komma i kontakt med de mest innovativa produkter och tjänster som finns därute på marknaden. Därför söker jag just nu fler uppdragsgivare som passar in i denna beskrivning.
Fredrik gör detta för att hjälpa företag att nå sin absolut högsta möjliga potential. Har man inte koll på dessa tjänster och produkter är det lätt att man blir omsprungen eller hamnar på efterkälken av andra företag som nyttjar dem. Konkurrensen är ofta hård och nya tekniker ger ett gediget försprång.
– Att vara företagare kan ibland innebära många olika uppgifter och åtaganden vilket gör att vissa saker inte hinns med och i och med detta nedprioriteras. Men arbetar man på rätt sätt, med rätt verktyg och rätt tjänst kan man nå fantastiska resultat utan att jobba hårdare eller på något sätt mer.
Fredriks råd till dig som vill starta eget
För det första så är det enligt honom viktigt att ha viljan att bli bäst inom det område eller bransch som du tänkt, eller ska verka i. Detta genom att skaffa dig så mycket erfarenhet och kunskap som du bara kan. När du gjort det, är det den med mest momentum och flest växlar som ofta vinner och kommer längst.
– Dock bör ditt företagande alltid präglas av kvalitet samt en hög kundnöjdhet. Om en kund är nöjd, berättar den till ett fåtal om detta. Om kunden är missnöjd tenderar den ofta att berätta det till minst 10-20 personer om hur illa behandlad den blev. Mun till mun metoden går fort och ofta är personer och företag sammanlänkade på ett sätt man inte alltid kan förutspå. Det är alltså inte bra för vare sig dig själv och ditt personliga varumärke, men inte heller för ditt företags varumärke om detta sker. Det leder i sin tur till färre uppdrag och i och med detta lägre omsättning.
Försök att lägga 80 procent av din arbetstid på försäljning och 20 procent på övrigt. Det är alltid försäljningen som gör att ditt företag går framåt och utvecklingsmöjligheter ges.
– Våga också ta steget att göra det du gillar och tycker är roligt, det är där du har din största motivator och största framgångsnyckel. Det ska vara kul och motiverande att gå till jobbet. Fråga och prata med personer om din idé, det ger utrymme för nya värdefulla insikter. Dock ska du alltid lita på dig själv och din känsla i slutändan speciellt om du vet att din idé är bra. Det räcker med att du vet det för att du ska påbörja dina första steg mot ditt mål, tipsar han.