Friday, December 13, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemEntreprenörslivKrönikaKrönika – Feedback är...

Krönika – Feedback är en kraftfullt verktyg

Alla verksamheter är beroende av sina medarbetare och hur de samarbetar. I mindre företag blir detta än mer påtagligt. Allt hänger på hur ett fåtal nyckelpersoner fungerar och presterar tillsammans. Otydlighet, missförstånd och samarbetssvårigheter kostar enorma summor och förlust av tid, energi och i värsta fall medarbetare.

Text: Shalini Persson

I studier ser man att de åtgärder som framförallt påverkar produktiviteten hos en grupp är att arbeta med målsättning och med feedback. Jag har själv på nära håll upplevt kraften i att målmedvetet använda feedback för att förbättra resultat på ett sätt som jag tidigare inte trott var möjligt.

Jag håller presentationsutbildningar där jag hjälper människor att få en stark personlig genomslagskraft som gör att deras budskap går fram. För många år sedan var mina kurser som de flesta andra i presentationsteknik/retorik, en blandning av teori och lite praktik. Med de resultat som sådana kurser normalt har. Deltagarna blev markant bättre som presentatörer efter kursen. Skulle jag ha gjort en uppskattning av hur mycket bättre, hade jag förmodligen sagt minst 30 procent.

Länge hade jag tankar om att skapa ett helt nytt utbildningskoncept baserat på hur vi människor lär oss allra bäst. En dag byggde jag om tvådagarskursen. Det nya var främst hur mycket utrymme praktisk träning och feedback fick, samt vilken typ av feedback som gavs. Deltagarna fick presentera många gånger under kursen och för varje presentation fick varje person massor av feedback från gruppen. Första kurstillfället trodde jag knappt mina ögon när deltagarna höll sina avslutande presentationer. De var inte 30 procent, utan kanske 300 procent starkare som presentatörer. En dramatisk förbättring som bokstavligen talat skett över en natt. Jag var förbluffad.

För mig var det omvälvande att med egna ögon så tydligt se vilket kraftfullt verktyg för utveckling feedback är. Det verkar närmast mirakulöst att den enkla handlingen att någon berättar för mig hur denne påverkas av vad jag gör/inte gör skulle ha kraft att påverka mig och mina prestationer snabbt och mycket.

Egentligen är det dock väldigt logiskt. Vi är alla blinda för aspekter av oss själva. Våra tankar och våra känslor – det som finns inuti oss är vi experter på – medan andra bara kan gissa sig till dem (och ofta gissar fel).  Men vårt beteende, hur vi låter, uppfattas och hur andra påverkas av oss, vet vi väldigt lite om. Den informationen har människorna omkring oss. Samtidigt är vår påverkan på andra avgörande för hur de ser på oss och vilka möjligheter de ger oss.

Det innebär att feedback är en guldgruva. Med feedback kan vi öka våra chanser att lyckas och slippa de tråkiga situationer som gång på gång inträffar för att vi gör någonting omedvetna om hur andra uppfattar vårt agerande. Vi kan göra det bästa av dem vi är och vi kan dra nytta av den stora samlade kunskap och erfarenhet som finns hos människorna omkring oss.

Vi behöver bli bra på att ta emot feedback – att inte reagera med försvar, förklara eller gå till motangrepp, utan fokusera på att förstå den info vi får och hur vi kan använda den konstruktivt.

Vi behöver vänja oss vid att vara proaktivt och be om feedback från vår omgivning.

Vi behöver också lära oss att ge feedback på ett sätt som gör det lättare för mottagaren att förstå och ta in den. Det innebär att kommunicera tydligt utan att döma eller tala om för andra hur de “är” samt vad de tycker, känner eller har för avsikter.

Ett företag som har en stark feedbackkultur har en stor konkurrensfördel, inte bara i att fungera mer effektivt utan också i att vara en arbetsplats där medarbetare trivs, är lojala och har inre motivation att leva och verka för företaget.

Shalini Persson
Kommunikationsexpert, föreläsare inom feedback och personlig genomslagskraft
feedbackakademin.se

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X