Är du en som blickar framåt genom att titta ned på dina fötter? Eller ser du lagom långt fram? Eller en horisont-spanare? Alla finns och fungerar på olika sätt. Det kan också vara så att du är en som blandar mellan dessa olika sätt att utforska framtiden.
Av: PA Ståhlberg – Tänkolog
Fot-tittaren ser bara det som är här och nu. Står fast vid det som hen en gång (åtminstone under 2016) tyckte var lyckat och fortsätter på den redan inslagna vägen. Kan både uppfattas som ignorant och dum av de som ser världen annorlunda. Men kan också vinna på att “stå fast” i sin tro, nu när det mesta förändras och förändras och förändras. Att säkert veta vad hens varumärket står på för grund kan vara en vinstlott i dessa turbulenta tider.
Lagom lång fram–blickaren har det svårare. Hen ser alla förändringar som är på väg och försöker att parera dem på bästa sätt. Det brukar bli väldigt mycket hoppande både framåt, nedåt, uppåt och bakåt. Visst kommer några av dessa också att hitta rätt, men risken är stor att deras varumärke uppfattas som otydligt, och de själva som vindflöjlar.
Horisont-spanaren ser förbi allt detta och ser de stora mönstren som dyker upp långt borta. Hen spanar och ser att de kommande förändringarna kan ta helt olika banor, men är oftast införstådd med att allt kan hända väldigt snabbt. “Vi lever ju i en disruptiv värld” är ett av hens favorituttryck. Risken för horisont-spanarna är att de kan ha helt rätt och fullkomlig koll på det kommande läget, men att de aldrig hinner komma till skott. De hade haft världens bästa varumärke, om de hade hunnit skapa business utifrån sina insikter.
Själv är jag en blandning av fot-tittare och horisont-spanare. Jag står bergfast fast vid min inriktning. Den är mitt bidrag till utvecklingen här på jorden. Och jag spanar på horisonten för att fylla mig själv med ny kunskap och framtidstro.
Här är fem saker jag ser vid horisonten och som jag tror kommer att påverka din och min värld under 2017
TEKNIK
Låt din robot vara på jobbet istället för dig personligen. Du kan vara någon annanstans och ända vara med på möten mm. Robottekniken och AI (artificiell intelligens) kommer att ta sig in på flera områden än vi just nu kan tänka oss. När tekniken blir billigare, drar mindre energi, har bättre uppkoppling och processorkraften ökar, så kommer den att göra oväntade entréer på oväntade ställen. Då kan det bli så att “tekniken tar över” är ett spår och att ett motsatt spår blir att de mänskliga mötena blir färre men får en mycket högre status?
SOCIALT
Alla blir kränkta, tar selfies, säger att de är unika och går sedan åt samma håll som de andra! Hur ska du i denna virr-varrande åsiktsturbulens kunna få fram ditt budskap. Du kan inte sitta ansikte mot ansikte live med alla. Du måste på något sätt stå utanför och få dem att se dig som ett alternativ. Är då de social medierna verkligen rätt plats? Där är ju alla andra. Och som vi såg i det amerikanska presidentvalet, kan man som Donald Trump säga saker som är osanna som sanningar, byta ståndpunkt och åsikt från dag till dag. Välkommen till post-truth/fact-samhället. Om vad du säger inte är något som man sätter särskilt högt värde på så kanske det är HUR du säger och kommunicerar som är din lösning. Så HUR tänker du kommunicera ditt varumärke under 2017? Och var?
EKONOMI
Världsekonomin påverkar oss alla. Vi kommer att få se nya allianser och både marknader som försvinner och nya som uppstår. Brexit kommer att förändra mycket på vår hemmaplan. Donald Trump signalerar att USA ska sköta sig mera självt och inte vara så involverat i världspolitiken. Turkiet har en stark man vid rodret. Asien går vidare i sin egen variant av industrialism. Samtidigt som världen blir mera uppkopplad och sammanflätad tycks det finnas en stark motkraft som vill bli mera lokal och nationalistisk. Det ser ut som globaliseringen saktar in under 2017. Har du en produkt eller tjänst som kan säljas både globalt och lokalt? Eller ska du rikta in dig på en av dessa områden? Och även du som endast arbetar i Sverige kommer att påverkas av detta.
DEMOKRATI
Demokrati är bra, men ger låg fart i beslutsfattandet. Tänk på skillnaden mellan tex Kina och Europa (EU). Hur är det i ditt företag? Ska ALLA med på tåget eller kör du när de som gillar läget har stigit på? Om alla ska med riskerar du att missa tillfället. Om du kör ifrån några så kommer de att bli förbannade. Är du, ditt företag och ditt varumärke alla på samma spår? Och vilket väljer du? Är du soloföretagare så slipper du detta problem. Om du nu inte tänkt dig att samarbeta med någon eller några.
EKOLOGI
Den är här NU! Den globala uppvärmningen. NU kommer saker plötsligt att gå från “vi förstår” till “vi känner”. Dvs från logik till känslor. Och när känslor blir inblandade, blir det fart på människor. Har du tröst, hjälp, insikter eller kanske en uppfinning som kan hjälpa människor att våga ta tag i detta globala gigantiska problem är du en vinnare. Frågan är då bara på vilken arena ska du agera/sälja och marknadsföra din produkt/tjänst.
Själv vänder jag min affärsmodell som jag haft på huvudet och kör baklänges from 2017! Förr workshopade och utbildade jag i att tänka annorlunda, och det ledde i sin tur fram till inbjudningar att föreläsa i samma ämne. Nu sätter jag föreläsningarna i första rummet, och låter de i publiken som vill och behöver djupare kunskap ta kontakt med mig för utbildning på olika sätt.
Som avslutning vill jag uppmuntra dig till att dra dina egna slutsatser om framtiden. Gör inte som alla andra och läs någon gurus trendåsikter o dyl. Då landar du på samma torg och samma marknad som alla de andra som läst just dessa åsikter. Samla istället ihop ett gäng på ditt företag som är smarta och som vill försöka se in i framtiden, och dra era egna slutsatser. Och om du, som jag, är soloföretagare så sätt dig med några arbetskamrater och spana in 2017. Ni måste inte vara från samma bransch, bara ha en vilja att titta brett på framtiden.
Lycka till med ditt 2017!