En fjärdedel av svenska småföretag har problem med likviditeten. Det visar en undersökning som genomförts bland medlemmarna i Småföretagarnas Riksförbund.
Likviditeten fortsätter vara ett problem för småföretag. Det visar den senaste Likviditets- och företagsbarometern, en undersökning som genomförs av betaltjänsten Billhop i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund. Undersökningen bygger på en enkät som skickas ut kvartalsvis till Småföretagarnas medlemmar.
Resultatet visar att strax över en fjärdedel av småföretagare har likviditetsproblem. Cirka en av tio uppger dessutom att de har ett ”stort” eller ”mycket allvarligt” problem. Dessa problem visade sig redan under förra barometern, som genomfördes i juni, och problemen förväntas dessutom att fortsätta eller öka hos nära en tredjedel av småföretagen.
– Undersökningen visar att likviditetsbrist hos små och medelstora företag fortsatt utgör ett stort hinder för att investera i nya projekt och utveckla sin verksamhet, säger Sebastian Andreescu, VD på Billhop. Den utmaning vi har är att uppmärksamma företagen på att det finns lösningar som på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt kan hjälpa dem att hantera sin likviditetsbrist och frigöra sitt rörelsekapital.
Problemen fortsätter – men oron minskar
Trots att likviditetsproblemen fortsätter vara ett problem för småföretagare så är det nu färre som är oroliga för sin ekonomi än tidigare under året.
I junis barometer uttryckte 42 procent av småföretagarna en oro för ekonomin, och 6 procent var mycket oroliga. Detta har minskat med 7 procentenheter i den senaste barometern, till att 35 procent uppger oro och 5 procent är mycket oroliga.
Parallellt med denna utveckling har också optimismen sjunkit. Resultaten visar att andelen småföretagare som tror på ökad lönsamhet gentemot föregående år har minskat med 6 procentenheter. I junis barometer uppgav 35 procent av småföretagarna att de väntade sig ökad lönsamhet, vilket nu har minskat till 29 procent i den senaste undersökningen.
Om Likviditets- och företagsbarometern
Likviditets- och företagsbarometern är en kvartalsvis enkätundersökning som kontrollerar svenska småföretagares ekonomiska situation. Undersökningen görs av Billhop i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund.