Att ställa frågor i sociala medier är ett mycket bra sätt att som företagare visa att man är engagerad och vill vara social. Något som generellt sätt ofta ger mycket mer goodwill än att bara bombadera ut sitt reklambudskap, vilket jag tyvärr ofta ser att många företagare gör, i sin jakt efter nya kunder. När du ställer en fråga visar du att det är dialog du vill ha och att du ser fram emot att läsa andras svar. Om jag skulle säga en enskild faktor berörande min framgång i att bygga stora nätverk på sociala plattformar så skulle jag säga att det är min förmåga att ställa frågor som skapar en vilja hos människor att vara med och kommentera.
Av Nina Jansdotter
Eftersom jag är nörd vad gäller att studera hur vi socialiserar på nätet så har jag givetvis upptäckt en mängd olika sätt att ställa frågor på och vilka resultat som det kan bli av de olika sätten. Det enklaste sättet är att bara ställa en enkel fråga, som står för sig själv utan så mycket krusiduller. Man kan få mycket respons på helt vardagliga frågorna som ”hur har ni det idag” och liknande. En till synes enkel fråga kan för den delen vara djup, som till exempel i fallet ”vad anser ni är meningen med livet”. En fördel är att i första hand rikta in sig på öppna frågor det vill säga de som lockar till att utveckla svaren. En sluten fråga kännetecknas av att det blir ja eller nej-svar. Ett exempel på en sådan fråga är ”mår ni bra idag?”. Slutna frågor lockar inte fram lika mycket samtal som öppna frågor gör men även här kan det vara en fördel att växla.
Växla djupet i frågorna
Det är bra att växla seriositeten i frågorna för att få med sig olika aspekter och så att de som följer kan känna att något kan passa dem. Många är rädda för att frågorna ska vara för banala och att det i så fall ska vara negativt för varumärket men så är det ofta inte enligt min erfarenhet. Ja, i och för sig, om du ständigt bara har alltför enkla frågor och aldrig annars har något seriösare i ditt flöde kan det uppfattas som om du inte är så kompetent i din roll samt att en del kanske inte förstår vad det är du jobbar med och erbjuder i ditt företag om du aldrig kopplar frågorna till något änne som mer rör dig och din verksamhet.
Frågor kopplade till politik kan vara spännande och skapa mycket engagemang som kan bli mer eller mindre upprörande, men kan även ge dig badwil från de som uppfattar din fråga som till exempel rasistisk eller diskriminerande. Denna typ av frågor behöver du använda mer medvetet och att du avsätter tid och engagemang till att reda ut eventuella missförstånd på vägen.
Ställ en fråga till en bild, film eller blogginlägg
Ett annat sätt är att koppla frågan till en bild eller en fråga som är kopplad till en bild eller rörlig film. Både bild och film är något som i sig sticker ut bättre i flödet och syns än om man jämför med rena textinlägg. Ögat dras till bild och färg helt enkelt. Frågan kan också vara kopplad till ett längre inlägg där du till exempel berättar en historia eller liknande eller att du ställer en fråga i samband med att du lägger ut en länk till ett blogginlägg, debattartikel eller artikel som du eller någon annan har skrivit. Är det någon annan som skrivit artikeln du delat så är det bra om du passar på att tagga den eller de skribenterna i inlägget så har du i alla fall förmodligen de som ger svar och så är dialogen igång.
Få även till frågor rörande din verksamhet
Självklart är det väldigt bra att passa på att ställa frågor om dina tjänster, varor eller sätt att arbeta som du också har konkret nytta av i ditt arbete. Det kan till exempel vara att du ställer frågan om följarna gillar den ena eller andra färgen i en logga du håller på att skapa eller som jag har gjort, bjudit in personer i sociala medier att rösta på vilket av fem bokomslag som de gillade bäst. Det är alltid bra att skapa tillsammans med fler än sig själv och få tillgång till deras kreativitet och erfarenheter. Kom dock ihåg att om du bara är mer eller mindre kommersiell i ditt sätt att ställa frågor så kommer du inte kunna få samma resultat som när du hittar en balans så att du också är just mer social.
Vänj dina följare vid att du vill ha dialog
Det är även bra att vänja läsarna med att ställa frågor är en av huvudkomponenterna i hur du kommunicerar via sociala medier och att du faktiskt vill ha svar. Det räcker alltså inte med att man då och lägger ut någon fråga utan att du ofta integrerar ett frågetecken när du kommunicerar på Facebook eller i andra sociala medier. Sedan är det självklart viktigt att man även svarar när andra ställer frågor tillbaka och på så sätt håller liv i dialogen så att du inte baras skriver frågor och inte intresserar dig för och fångar upp svaren på ett bra sätt.
Sammanfattningsvis är det gynnsamt att du växlar hur du ställer dina frågor, både för att mäta responsen samt för att få en blandning av olika typer av inlägg så du inte tråkar ut följarna genom att bli för förutsägbar. Var kreativ och testa lite olika typer av frågeställningar och jämför resultatet. Möjligheterna med frågor är nästan oändliga och som sagt så får du testa dig fram kring vad som passar dig bäst och du kanske kommer fram till att ställa fråga kanske inte alls är din grej och då får du hitta ett annat sätt att interagera i sociala medier som passar dig bättre. Inga råd kring sociala medier är ristade i sten och det finns många sätt att nå framgång som företagare där.