Tuesday, December 10, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemMarknadsföringSociala medierSå kommer du igång...

Så kommer du igång med Instragram

Säkert har du också lagt märke till att många företagare har börjat satsa allt mer på att finnas på Instagram, då det är en plattform som växer kraftigt. Samt så klart det faktum att det är kul och effektivt att använda bilder som ett sätt att kommunicera om sitt företag. 

Av Nina Jansdotter

Vi företagare har ju ofta ont om tid, har många strängar på vår lyra och en bild säger mer än tusen ord, som talesättet lyder. Många företagare i mitt nätverk som jag har talat med, säger att de valt just Instagram som huvudplattform för att kommunicera. De menar att där kan man få mest tillbaka för den tiden man lägger ner. Det går snabbt att ta en bild och ladda upp den.

Var först observatör
För dig som är ny på Instagram råder jag att skapa en profil först för att surfa runt lite. Få inspiration och lär dig av hur andra företagare gör och inte gör. Sedan ska du självklart hitta din egen väg på det vis som passar dig och ditt varumärke och inte apa efter precis alla andra, men du hämta inspiration här och där till din egen unika strategi.

Testa dig fram
Lägg upp några bilder först på prov utan krav att det måste ‘ge’ så mycket tillbaka, bara så att du kommer igång. Alla är barn i början och testar du inte är det svårt att lära sig vad som fungerar för dig och det du vill kommunicera.

Kommunicera mycket hos andra
Det snabbaste sättet att få följare är att du börjar följa andra, gillar och kommenterar deras bilder. På så sätt blir andra nyfikna på dig och vad du lägger upp. I alla sociala medier gäller grundregeln att generositet lönar sig. Den som gillar och kommunicerar hos andra får själva samma tillbaka.

Ha en bra presentation
Du behöver även ha en bra profilbild, gärna en ansiktsbild. På sociala medier följer vi gärna hellre människor än logotyper. Skriv en kort säljande presentationstext där du berättar vem du är och vad du gör i ditt småföretag, varför man ska följa dig, samt länka till hemsida.

Var närvarande
Att du är närvarande på Instagram är viktigt om du ska nå framgång. Minst en bild i veckan behöver du ladda upp. Gärna minst en om dagen. Du ökar genomslaget om du lär dig använda hashtaggar som förstärker ditt budskap. Det är roligt att kunna följa någon ”bakom kulisserna” så växla mer reklaminriktade inlägg med bilder där du delar med dig av det som händer i din vardag.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X