Monday, February 26, 2024
spot_img

Utvalt:

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine...

Therese Olsson VD för Venture Cup Sverige.

Therese Olsson, är VD för Venture Cup Sverige. Det...
HemMarknadsföringSociala medierVad du som småföretagare...

Vad du som småföretagare kan få ut av sociala medier

Att som företagare vara aktiv i de olika sociala medierna är i dag mer regel än undantag. De har blivit viktiga kanaler för marknadsföring och varumärkesbyggandet. Men sociala medier är användbara för så mycket mer. Vår expert Nina Jansdotter berättar vad mer du kan få ut av att vara aktiv. 
Av Nina Jansdotter

a94aafe7-6232-47be-87d6-b89f1ba10b47Enligt min erfarenhet kan småföretagare få ut väldigt mycket av att vara med i olika sociala medier. Det första man brukar tänka på är att där erbjuds möjligheter för att marknadsföra sig och det stämmer bra. Det är ett bra sätt att nå ut med sitt budskap utan att det inte måste kosta så mycket mer än tid och engagemang, om det görs på rätt sätt. I sociala medier kan människor få lära känna dig lite mer än bara på ytan som det brukar bli på hemsida och i broschyrer.

Du kan kommunicera mer av dig själv och dina värderingar. Därför blir det lite mer som ett levande CV än ett visitkort. Du kan även använda sociala medier som en testarena för nya idéer. Dina följare blir då din hjärntrust som kan komma med feedback, vilket kan vara väldigt värdefullt när du sitter där på din egen kammare och spånar idéer. Sedan kan du även annonsera mycket effektivt i sociala medier, med möjlighet att rikta dina annonser mot en exakt målgrupp. Till exempel de som gillat din sida på Facebook samt deras vänner.

Det finns även en uppsjö grupper och intressanta experter att följa i sociala medier. Att följa med där kan bli en del av din kompetensutveckling som småföretagare. Sist men inte minst vill jag trycka på den sociala biten. Även vi som har valt att vara ensamföretagare är sociala varelser som gillar människor. Jag hör ofta från andra småföretagare i mitt nätverk att de ibland saknar arbetskamrater och någon att ta en fikapaus med och då passar det bra att ”fika” lite i sociala medier en stund för att fylla en del av det behovet.

Sen kan det rent allmänt göra dig mer ajour med vad som händer i världen när du är uppkopplad i sociala medier då de flesta nyheter snabbt brukar spridas där. Det finns alltså en mängd anledningar att lägga tid och energi på att nätverka i sociala medier.
Sätt igång bara, vilka fördelar ser du?

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...

Therese Olsson VD för Venture Cup Sverige.

Therese Olsson, är VD för Venture Cup Sverige. Det är en ideell...

Linn Mayer grundare av Klinikum

Linn Mayer driver ett företag inom sjukvård och hälsa som heter...
X
X