Logotypen är en viktig del i att stärka ditt varumärke. Men hur får man till en logga som är enkel att ta till sig och minnesvärd? Vi har samlat fem tips för att hjälpa dig komma igång.
- Enkelhet. En logotyp ska vara enkel. Ett bra riktmärke är att förminska den till 2 x 2 cm. Blir det bara en liten prick eller ser man fortfarande vad det är? Rena linjer och avskalat gör att det blir lätt att känna igen.
- Uttryck. En logotyp behöver inte vara en symbol. Ibland räcker det alldeles utmärkt att ha en text-logga. Då blir det istället typsnittet som förmedlar känslan. Vill du ha en symbol så behöver det inte vara direkt relaterat till verksamheten. En bokhandel behöver inte ha en bok som symbol och en frisersalong kanske inte alltid hänger ihop med en kam och sax? Fundera över vilken känsla du vill förmedla.
- Mångsidighet. En logotyp ska fungera både i färg och svartvitt, i tryck och i sociala medier samt mot olika bakgrunder. Pröva olika alternativ innan du bestämmer dig.
- Hållbarhet. En logotyp ska inte upplevas passé efter något år. Tänk på att den ska hålla över tid och bara upplevas bättre med åren. Akta er för att hänga på trender och gå hela tiden tillbaka till att den ska spegla företagets verksamhet.
- Ta hjälp. Är det så att du inte får till det, ta hjälp. En logotyp är en viktig del av ditt varumärke och behöver spegla allt som företaget står för. Idag finns det många företag som över nätet erbjuder sig att bygga en logotyp för en mindre kostnad. Även om det inte blir en logotyp i samma nivå som de multinationella företagen har, så är det i alla fall bättre än ingenting.