Många företagare har en önskan och jobbar mot att synas i media och bli omskriven i artiklar. För att nå ut i det stora flödet av pressreleaser och information är det viktigt att kommunicera på rätt sätt. Här kommer fem tips på hur du lyckas.
- Tänk nyheter. Kommunicera på journalisternas språk. Undvik att skriva alltför säljande text. Ju mer journalistisk din text är, gärna med en nyhetsförankring, desto större chans att den blir använd.
- Bra bilder. En artikel är ingenting utan bra bilder. Se till att du har riktigt bra, högupplösta bilder att erbjuda journalisterna. Ett färdigt paket med berättande bilder och informativ text välkomnas alltid på redaktioner.
- Skapa event. Ge media något att berätta om. Skapa ett event, kanske i samband med en högtidsdag. Direkt får du en aktuell nyhetsförankring i texten. Dessutom får du möjlighet att synas i eventsektionen i tidningen.
- Gör en undersökning. Tydliga, bra siffror är alltid intressant att bygga en artikel kring. Dessutom får du möjlighet att figurera som expert i sammanhanget, något som verkligen är varumärkesbyggande.
- Instifta pris. Skapa ett pris som delas ut i din bransch. Prisutdelningar är alltid trevligt och det blir en positiv nyhet att sprida i media. Dessutom är det troligt att pristagarna sprider nyheten, och därigenom ger ditt företag publicitet.