Thursday, May 2, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...

Loggan gör jobbet

En grafisk profil arbetar för ditt företag dygnet runt. Den representerar vad företaget står för och vad det gör. Ändå är den grafiska profilen ofta styvmoderligt behandlad av nyföretagare.

När man skapar en grafisk profil till sitt företag är det vanligt att man utgår från sin egen smak istället för målgruppen. Det här vanliga snedsteget kan visserligen fungera om du själv tillhör målgruppen, men annars riskerar din grafiska profil att landa oerhört snett.
– Många har svårt att förstå vad en grafisk profil gör för ett företag, att den fungerar likt en säljare som arbetar dygnet runt, säger Annika Ståhlgren som har jobbat som art director, grafisk formgivare och illustratör sedan 1999. I dagsläget hjälper hon företag av olika storlekar att ta fram logotyper och grafiska profiler.
Hur skapar man då en tilltalande grafisk profil? I princip handlar det om att vara tydlig, ha fokus på målgruppen och skala bort saker istället för att lägga till.
– Man ska hålla sig enhetlig. Jag gjorde till exempel om den grafiska profilen till delikatessbutiken Firren. Vi valde att använda oss av gamla etsade illustrationer på fiskar och andra djur från havet. Det blev inte bara en unik och attraktiv identitet som lätt känns igen, utan även kostnadseffektiv eftersom bilderna är gamla och därmed billiga att köpa in från olika bildarkiv. Dessutom fungerar de utmärkt i allt från annonser till förpackningar, hemsidor och menyer.
Annika Ståhlgren berättar om när hon fick en förfrågan av en kvinna som drev en webbshop med skönhetsprodukter för män. Kvinnan hade själv formgett företagets profil, i en stil som andades mer gammaldags herrgård än den moderna, urbana stil som hon egentligen var ute efter.
– Hon hade hamnat fel eftersom hon hade svårt att se det med en utomståendes ögon. Hon hade arbetat igenom sin företagsidé och affärsplan och visste exakt hur hon tänkt, men hade svårt att förmedla det till utomstående.
Just formgivning och marknadsföring är det många som tror att de klarar själva, men precis som med annan yrkesexpertis är det svårare än man först tror. Du som läser detta kanske tänker på ett visst företag när du hör ordet logotyp. Det är ganska vanligt att det första företaget som dyker upp är Apples bitna äpple eller McDonalds M. Eller Coca-Cola. Från Sverige har vi H&M och IKEA.

Vad har de gjort som är rätt?
– De är multinationella företag som funnits i många år och de har jobbat in sina varumärken i olika kanaler. De jobbar konsekvent och genomtänkt med sina färger, typsnitt och bildmanér. Och de har en oerhörd exponering i och med att de satsar mångmiljonbelopp på marknadsföring. Det är inte riktigt den verklighet som småföretagare befinner sig i.
Ofta behöver en logotyp uppdateras efter en tid. Företagare vill ofta ha en modern logotyp, men det kan också slå tillbaka. På nittiotalet var det populärt att lägga in ett @ i sina logotyper. Det kändes modernt i något år, sedan bara mossigt.
– Även om man vill vara modern gäller det att det håller över tid. Gör man sin logotyp för modern behöver man ofta uppdatera sig snabbare.

Det är svårt att ta fram en grafisk profil och det tar tid. Om man anlitar ett proffs kanske chansen ökar att man landar rätt i sin kommunikation, men hur ska man tänka om man startar sitt företag med liten budget och faktiskt inte har råd att lägga pengar på att ta fram en grafisk profil eller en logotyp?
– Håll det enkelt, krångla inte till det och var konsekvent. Och titta på dina konkurrenter och se vilken nivå de lagt sig på.
Annika Ståhlgren utbildade sig till art director på Forsbergs skola, därefter följde ett par år på olika reklambyråer innan hon började frilansa. Sedan ett par år tillbaka driver hon den grafiska reklambyrån Astaform med kollegan Jimmi Jonsson. Hon betonar att en bra och professionell grafisk profil formges utifrån strategi och riktas specifikt mot målgruppen. Det ökar möjligheten till exponering, uppmärksamhet och försäljning. Ett annat tips är att du ska bestämma dig för vilka färger, typsnitt och eventuella grafiska element du ska använda.
– Och håll dig till dessa. Det ger inte bara ett enhetligt utseende utan sparar även tid då du slipper fundera över detta varje gång en ny enhet ska tas fram. Fundera också över hur den grafiska profilen ska användas. Vet du redan nu att företaget kommer att använda sociala medier i sin marknadsföring, se då till att logotypen finns i en kvadratisk variant eftersom det ger betydligt bättre exponering. Kom ihåg att logotypen är en del av hela den grafiska profilen som utgör byggstenarna man använder när man designar saker som visitkort, brevpapper och banners.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X