Tuesday, March 25, 2025
spot_img

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemInspirationIntervju“Jag gör Sverige rikare...

“Jag gör Sverige rikare på entreprenörer”

Vi träffar vinnaren av hisspitchtävlingen, Klara-Maria Mach, som driver företaget Entreprenörden enligt mottot: jag gör Sverige rikare på entreprenörer. Det gör hon genom att på ett humoristiskt sätt framställa den sanna bilden av hur det är att driva företag.

Jag möter Klara-Maria på Starbucks på Centralen. Hon kom just in med tåget från Uppsala, där hon har sin bas. Trots att vi aldrig tidigare träffats får jag direkt en kram och genast känns det som om jag har känt henne hela livet. Hon delar generöst med sig av sina erfarenheter och skrattet ligger hela tiden nära till hands.
Klara-Maria började sin entreprenörsbana genom att som 22-åring ta vd-rollen på ett studentkonsultföretag som var nära konkurs.
– Kontot var tömt och de körde på utan eftertanke.
Redan då möttes hon av tvivel.
– Jag hoppade på ett projekt som ingen trodde på. Styrelsen sa: “du vet inte vad du håller på med”, men jag brann. Det blev min tändning, jag ville visa dem att man inte behöver ha massa pengar eller vara uppvuxen i en entreprenörsfamilj för att lyckas, bara man har drivet.

Efter sex månader hade hon betalat av företagets skulder och anställt fyra nya medarbetare.
– Jag gick på känsla, om man är nära konkurs måste man rensa allt och börja om från början. Jag ringde runt och bad om hjälp, frågade om allt jag inte kunde. Jag är en våga fråga-människa.
Ett par dagar innan jul 2014 fick Klara-Maria ett samtal från sin mamma. Hennes pappa hade gått bort.
– All wow-känsla försvann, jag kollapsade och hamnade i dvala i tre månader. Sen började jag reflektera. Om jag dog, skulle jag vara stolt och nöjd över det jag hade gjort? Nej, jag kan och vill göra mycket mer.
Hon lämnade sin vd-roll under hösten 2015 för att starta eget.
– Om jag inte visste någonting om att starta företag måste det finnas fler. Då startade jag bloggen Entreprenörden för att skriva om hur verkligheten för entreprenörer ser ut. Många skriver om succésstories, men det finns en baksida.
Efter fyra veckor hade Klara-Maria 4?000 läsare.
– Jag såg siffran och tänkte det kan inte stämma. Jag trodde bara att min bror, syster, sambo och min mamma skulle läsa bloggen.

Vid årsskiftet började människor höra av sig om affärsrådgivning och föreläsningar, vilket nu har blivit hennes huvudsakliga syssla. Men bloggen finns kvar.
Någonting Klara-Maria märker, särskilt bland yngre, är att de som vill starta företag tror att det är enkelt och att de snabbt ska bli miljonärer. Hon berättar också att det är svårt att förklara att jobba hemma, just det många blivande företagare drömmer om, blir tråkigt i längden.
– Allt för många har fel syn på entreprenörskap. Jag försöker att på ett humoristiskt sätt berätta hur det verkligen är. Jag vill att de ska bli entreprenörer för att de brinner för vad de gör, det saknar jag. Alla pratar bara om att de vill bli rika, jobba hemifrån och jobba när de vill. De har drömmen om att bli miljonärer första månaden och när det skiter sig bryter hela världen samman. Jag försöker sänka kriterierna och få folk att förstå att det är okej att misslyckas. Vid varje misstag lär man sig något och då kan man göra det bättre nästa gång.

Oavsett om pengar inte är den primära drivkraften, måste man försörja sig. Hur tänkte du kring det i början?
– Jag tänkte att företag skulle kunna köpa inlägg på bloggen. Men jag märkte att folk var mer intresserade vad jag skrev än rena marknadsföringsinlägg. Jag tänkte lägga till ads, men jag vill ha relevant innehåll kopplat till det jag skriver, inte sminkreklam. Och det går inte att kontrollera. Nu är ju inte bloggen prio 1 längre, jag tar betalt för föreläsningar och affärsrådgivning. Därför blir bloggen mer en kul inspirationskälla utan finansiellt intresse.
Namnet Entreprenörden finns det ingen lång historia bakom, det kom till av en felskrivning.
– När jag såg det skrivet skrek jag rakt ut. Det var så klockrent. Jag är ju nördig kring entreprenörskap. Jag fattar inte att ingen hade tagit det innan, nu har jag sökt skydd för namnet.

I början fick Klara-Maria utstå mycket näthat. Man skrev att hon inte hade någon koll på vad hon gjorde, hon fick även höra att hon hade fula tänder och fel kläder.
– Näthat gör mig förbannad och får mig att vilja visa att jag kan. Jag pratade mycket med min sambo som sa att det inte handlade om mig, det är folk som är irriterade över något och måste bli av med energi.
Mest ont gjorde kommentarerna om att hon är en dålig människa och företagare som bara tänker på pengar.
– Då klankade de ned på det jag brinner för, det sårade mig väldigt mycket.
Någonting hon jobbar med är frågan: Får man ha dålig självkänsla som entreprenör?
– Nej, egentligen inte. Man ska vara störst, bäst och vackrast.
För att hämta styrka i tvivlande perioder går Klara-Maria antingen och tränar eller lyssnar på hög musik sina hörlurar.
– House, trance och techno får adrenalinet att pumpa.

Klara-Marias tips till nyblivna entreprenörer
1. Våga stick ut, gör inte likadant som alla andra. Att vara entreprenör är populärt, men hur ska någon veta vem du är om du inte gör någonting annorlunda?
2. Vårda dina kunder, finns inte de finns inte du. Redan när idén kommer måste du tänka på om kunderna finns.
3. Ligger din idé rätt i tid? Det måste du försöka känna av.
4. Nätverka, det är extremt viktigt. Jag brukar säga, nätverka tills du tröttnar. Du vet inte vad den du träffar kan hjälpa dig med. Folk kommer inte att googla på ditt namn bara för att, om man inte visar upp sig vet ingen att man finns.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X