Framtidens entreprenör talar flera språk och har kunskap om många kulturer. Det menar i alla fall Södertörns Högskola som nu startar den nya utbildningen Interkulturellt företagande.
Södertörns högskola satsar nu på ett nytt kandidatprogram med den unika kombinationen religionsvetenskap, etnologi och företagsekonomi. Det är den första utbildningen där man kombinerar humaniora och företagsekonomi med sikte på företagande eller entreprenörskap.
Lektor Ann af Burén är en av initiativtagarna till programmet. Hon berättar på skolans hemsida att bakgrunden till att man tog fram utbildningen var för att man såg kompetens hos sina studenter som inte togs tillvara på ett bra sätt.
I Sverige finns det många personer med dubbel kulturkompetens. Hos våra studenter är detta ofta mycket tydligt. Det är fantastiska resurser som med rätt breddning och fördjupning skulle kunna vara till nytta i karriärer inom exempelvis företag med internationella kontakter. Vi vill vässa, lyfta och formalisera dessa kompetenser så att de blir till en USP – deras unique-selling-point.
Formade för nya marknader
Programmets målsättning är att ge studenterna förutsättningar att fatta interkulturellt medvetna beslut. De kommer även att få företagsekonomiska redskap att analysera fakta rörande företags finansiella ställning och utifrån grundläggande ekonomiska metoder exemplifiera hur man kan leda och styra verksamheter.
Oavsett vilken inriktning de väljer kommer studenterna att få företagsekonomiska kunskaper, ett reflekterande förhållningssätt och verktyg att göra analyser av de grundläggande frågor som hör samman med en social, religiös och kulturell mångfald – både i Sverige och över nationsgränserna. De kommer kunna hjälpa företagen att se både möjligheter och utmaningar i de nya marknader som finns runt omkring oss, säger Ann af Burén.