Trenden går mot att svenska företagare tappar i internationell konkurrenskraft. Enligt en undersökning från Företagarna finns en stor outnyttjad exportpotential bland småföretagen, men de behöver hjälp.
– De vanligaste problemen för småföretag som gör affärer utanför Sveriges gränser är svårigheter att förstå hur regelverk och företagskultur i det aktuella landet fungerar. Språkbarriärer, tullhantering och att hitta en lämplig samarbetspartner, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna.
Det är i småföretagen potentialen finns, deras exportvärde har ökat med 99 procent sedan 2000, under samma period har storföretagens exportvärde bara ökat med 36 procent. Trots det saknas ett tydligt fokus på småföretagen i regeringens exportstrategi.
Därför har Företagarna tillsammans med andra näringslivsorganisationer skickat ett brev till Mikael Damberg. Bland annat vill de utveckla satsningen på Tillväxtverkets affärsutvecklingcheckar.
– Det är också viktigt att privata konsultföretag får vara med och komplettera det offentliga exportstödet. Man kan tänka sig en slags ”skolpeng” riktad mot de mindre företagen. Att företagaren får en peng så att man själv kan upphandla det stöd man bäst behöver, säger Daniel.