I dag är det inte en fråga om man ska synas på internet, utan hur. Det gäller alla företagare, stora som små, i alla branscher. För att klara av den ökade internationella konkurrensen måste man ha en väl utarbetad digital strategi, det är inte längre någonting man kan göra med lillfingret.
Sedan Gustav Radell började som marknadschef på Google Sverige för nio år sedan har det hänt mycket.
– Då började man prata om digitalisering, men det var någonting som hamnade vid sidan om hos företag.
Digitalisering är inte längre en företeelse, det är en ryggrad genom alla bolag. För att inte hamna utanför marknaden gäller det att hoppa på tåget.
– Att mitt bolag inte påverkas av digitaliseringen är en missuppfattning. Oavsett bolag och bransch måste du finnas på nätet. Och man måste ha en strategi för hur man ska synas.
Fundera över var din målgrupp finns. När söker de dina produkter och tjänster? Vad är syftet med den digitala satsningen? Att kommunicera öppettider, visa reviews eller uppmana till köp?
Gustav berättar att vi står inför ett skifte. I dag har tre miljarder människor tillgång till internet, inom fem år kommer den siffran ha växt till åtta miljarder.
– Det innebär enorm utmaning, oavsett om man driver ett stort eller litet bolag. När marknaden öppnar upp sig ger det enorma möjligheter. Trösklarna sänks när det kommer till att göra internationella affärer.
Köpkraften blir starkare, så även konkurrensen. I Sverige är kunderna väl rustade, 98 procent av befolkningen har tillgång till bredband.
– Det är lyxigt. Svenska konsumenter är oerhört avancerade. 30 procent av oss har köpt någonting via mobilen. Vi är duktiga på att använda internet, men vi har inte lyckats exportera det till företagen.
”När det handlar om digitalisering är det främst Klarna, Spotify eller någon av de andra enhörningarna man pratar om. Men det är i de andra 300?000–400?000 svenska företag som jobben skapas”
Måste funka på mobilen
I dag sker hälften av alla sökningar via telefonerna, vilket är ett problem för många företagare. De investerade i en hemsida för ett par år sedan som inte är mobilanpassad.
– Det är en hygienfaktor i dag, annars stänger man ute potentiella kunder. Inom det området är det flera stora företag som måste göra sin hemläxa.
Gustav berättar att endast tio procent av bolagen säljer via internet.
– Svenska bolag är inte där och möter kunderna, säger han och fortsätter.
– Företagarna förstår vikten av att synas, men de vet inte var de ska börja för att kommersialisera verksamheten på nätet. Svenska företag har mycket att vinna på internet, och det är inte tio år bort i tiden. Det sker i dag.
För att vi ska hänga med när konkurrensen ökar krävs det att någon visar hur företagarna ska gå till väga. Därför har Google och Almi tagit initiativ till Digitalakademin.
– När det handlar om digitalisering är det främst Klarna, Spotify eller någon av de andra enhörningarna man pratar om. Men det är i de andra 300?000 – 400?000 svenska företag som jobben skapas. Där krävs en stor utbildningsinsats.
När både konkurrensen och efterfrågan ökar gäller det att fundera över var kunderna som efterfrågar just dina produkter och tjänster finns.
– I vilken kontext är ditt bolag relevant? När du startar din digitala satsning måste man förstå att det kommer inte att se likadant ut för alltid. Nu är det främst desktop och mobiltelefon, snart kommer folk söka via watches, tvn och bilen. Något som kommer mycket är röstsök.
Man pratar om att synas på Google och vara aktiv i sociala medier, Gustav tipsar även om Sveriges näst största sökmotor, Youtube.
– Det är ett fantastiskt verktyg där du kan lägga upp reklamfilmer eller filmer i utbildande syfte. Det finns en kraft i videos.
Digitalakademin
Med syfte att stärka små och medelstora svenska företags närvaro på internet och därmed öka deras internationella konkurrenskraft initierade Almi och Google Digitalakademin i oktober förra året.
Via Digitalakademin erbjuds företagare en kostnadsfri utbildning uppdelad i fyra moduler som innefattar närvaro online, få fler kunder, driv trafik till din hemsida samt implementering och utveckling.
– Digitalakademin är ett fantastiskt initiativ, hittills har utbildningen varit tre gånger överbokad. På kurserna kommer allt från företagare med barnvagnar till pensionärer, det är så fascinerande att se hur nyfikna folk är, säger Gustav.
Gustav tipsar
Se till att nyttja de gratisverktyg som finns.
Google Analytics: Hjälper dig att se när folk besöker din hemsida och vad de gör där.
Google Trender: När och var i världen söker folk dina produkter och tjänster.
Google Adwords: Ett bra sätt att hitta kunder. Du annonserar på andra sidor och betalar bara när kunderna klickar på din annons.
Google My Business: Gör ditt företag sökbart i bland annat Google Maps, en tjänst Gustav beskriver som underskattad.