Friday, April 26, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapMaxa dina tillgångarMorakniven - Kunglig hovleverantör...

Morakniven – Kunglig hovleverantör av högklassig skandinavisk knivdesign

Svenskägda Morakniv är kunglig hovleverantör av knivar – en hedersutnämning som kännetecknar svensk kvalitet och högklassig skandinavisk design. Företaget har genom väl utarbetade affärsstrategier lyckats på såväl den nationella som den internationella marknaden. Varumärket Morakniv är både varumärkes- och designskyddat hos PRV.
Text: Stina Lilja

I Östnor utanför Mora i Dalarna har knivtraditionen levt i över hundra år. I dag finns flera generationers samlade kunskap under ett och samma tak under namnet Mora of Sweden. Företaget tillverkar knivar under varumärket Morakniv, ett högkvalitativt knivmärke som representerar Sverige, kvalitet och prisvärdhet i hela världen. ?Björn Åkerblom är marknads- och försäljningschef på Morakniven. Han berättar att hemligheten bakom den hundraåriga traditionen och framgångarna är att det svenska traditionella tillverkningssättet består. Den svenska prägeln och lokala förankringen gör att Morakniven utmärker sig bland andra märken. För ett par år sedan utsågs företaget även till kunglig hovleverantör och fick en officiell stämpel på sin högkvalitativa skandinaviska design.
– Det gäller att hitta något unikt. Det unika som ingen kan ta ifrån oss är vår svenska tradition med nästan enbart svenska komponenter. Vi finns kvar på samma plats som alltid, knivarna tillverkas i samma fabrik som förr och tillvägagångssättet är snarlikt, säger Björn.
Tack vare att företaget Mora of Sweden AB haft och har väl fungerande affärsstrategier där bland annat varumärkes- och designskydd hos PRV (Patent- och registreringsverket) ingår har de en unik plats på marknaden. Det tillsammans med en lång tradition bygger varumärket och skapar en kvalitetskänsla hos konsumenten.

 

“Trots att Morakniv omsätter cirka 120 miljoner kronor och säljer till 55 länder har de bara drygt 100 anställda, vilket innebär ett behov av extern hjälp i främst rättsliga frågor”

mos-dsc_1169_starta-driva-foretagBra kvalitet till ett bra pris
Knivtraditionen i området kring Mora har funnits i flera hundra år. Trakten var inte bördig förr i tiden, vilket gjorde att man var tvungen att livnära sig på något annat sätt. Med hjälp av sand och malm kunde man tillverka knivar hemma på gårdarna. Senare blev verksamheten industrialiserad, gårdarna slogs ihop och Mora of Sweden startade.
– Vår styrka är att kunna erbjuda en riktigt bra kvalitet till ett bra pris. Svensk design är känd i hela världen och vår erfarenhet, tradition och höga standard i kombination med titeln kunglig hovleverantör är väldigt slagkraftig internationellt.
För att ett företag lättare ska nå framgångar på en internationell marknad är det viktigt att ha koll på konkurrensen och att välja ett varumärke, ord, figur och färg, som fungerar internationellt innan man ger sig ut på marknaden. Samma sak gäller för domännamnet. Registrera och använd tillgångarna medvetet, ta hjälp av PRV för att reda ut hur du kan gå tillväga.

Extern hjälp i juridiska frågor
Trots att Morakniv omsätter cirka 120 miljoner kronor och säljer till 55 länder har de bara drygt 100 anställda, vilket innebär ett behov av extern hjälp i främst rättsliga frågor.
– Vi behöver hjälp eftersom vi varken har kompetens, tid eller resurser för att själva ägna oss åt analys och kontroller. Eftersom kopior på vår produkt kan vara svåra att känna igen för ett otränat öga hjälper våra varumärkesjurister oss att hitta och komma åt dem genom mycket letande på internet. Vi mönsterskyddar vissa av våra produkter, men det är svårt rent immaterialrättsmässigt i och med att vi har många ursprungsprodukter kvar, produkter som aldrig skyddades på sin tid.


Att tänka på vid val av varumärke
· Gör ett ordentligt förarbete om du har internationella ambitioner.
· Du vill inte göra intrång i andras immateriella rättigheter. Välj ett varumärke som inte ligger för nära dina konkurrenter.
· Kolla upp vad varumärket, ordet, figuren, färgen och ljudet, kan ha för betydelse och hur det kan tolkas i andra länder. Det är viktigt att det inte väcker anstöt.
· Ansök om varumärkesskydd innan lanseringen så att du verkligen vet att du äger rätten till det. Det kan bli väldigt kostsamt att byta varumärke i ett senare skede.
· Se till att du har ett domännamn som fungerar ihop med ditt varumärke.

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X