Svenska skolan har en stor brist enligt Milad Mohammadi. Den fokuserar inte på att bygga starka och stöttande individer som tar hand om varandra. Därför tar han saken i egna händer och slår upp dörrarna till en skola i en helt ny modell till nästa hösttermin.
Trots att Milad Mohammadi beskriver sig som en rastlös person, på både gott och ont, inger han ett lugn när han småkonverserandes går mot favoritcaféet i Gamla Stan för att beställa en mangosmoothie. Han kommer från ett möte om den skola han ska starta. En dröm som inom en snar framtid kommer att bli verklighet.
– Skolan är en idé som har funnits hos mig och min kollega Amir Sajadi länge. Det som saknas i svenska skolan och samhället i stort är att man inte satsar på att bygga upp stöttande individer. Allt handlar om konkurrens och inte dela med sig av kakan.
Skolan kommer att bli en modell på hur de vill jobba med ungdomar i miljonprogramsområden. Milad växte själv upp i ett miljonprogramsområde och såg tidigt den utsatthet och de orättvisor som råder.
– Jag växte upp med mycket tankar och psykisk ohälsa. Jag var frånvarande, men hade ett hem med föräldrar som gjorde allt de kunde för mig. Det har definierat mig som människa. Jag vill göra allt jag kan för att hjälpa folk.
Milad började studera på Stockholms universitet. Med en studietakt på 250 procent hade han som 22-åring examen i både juridik och stadsvetenskap.
– Tanken var att bli diplomat, men jag började jobba med ungdomar i förorten istället. Jag ville inspirera dem att bli bättre personer, att jaga sina drömmar, att göra skillnad.
Det blev startskottet för Milads nya roll som talare och föreläsare. Han ville nå ut till fler och påverka såväl näringsliv, offentlig sektor och politiker som ungdomar att se möjligheter i olikheter.
– Då var jag blyg, men fick övervinna min rädsla. Jag övade med mål om att bli den bästa och största talaren i Sverige.
Hur påverkar man människor på bästa sätt att se potential i mångfald, i andra kulturer. Jo, man utbildar dem.
Den nya skolan, Järvaskolan, kommer att öppna till höstterminen 2016. Milad berättar att han och Amir kompletterar varandra. Medan Milad är visionären som förmedlar budskapet och är skolans talesperson har Amir en mer operativ roll. Han är vd och den som bygger upp verksamheten. Rektor och ledningsgrupp är värvade, nu är de på jakt efter lärare. Till en början kommer de att ta in elever i högstadiet, redan nu står några på kö. De kommer att tillämpa närhetsprincipen och först till kvarn. Tanken är att ge elever som inte har samma förutsättningar som barn till akademiker chansen.
– Det finns andra skolor som satsar på dem med bra förutsättningar.
Responsen de hittills har fått har varit positiv, folk de har pratat med håller med om att det krävs ett nytänkande i svenska skolan.
– De företag vi har pratat med är pepp, de vill bidra. Det är vår strategi, vi bygger en plattform där alla kan hjälpa till.
Skolan är belägen i Järvaområdet, vid Rinkeby, Tensta, Husby och Kista. Förutom skolverksamhet kommer de att erbjuda efterskolverksamhet.
– Det blir ett avancerat fritids dit alla ungdomar är välkomna. De kommer att erbjudas kurser i vård, teknik, musik och samhälle. Vi vill maximera effektiviteten på lokalen och kommer att bjuda in olika föreningar och lokala civilsamhället att vara där.
Många ungdomar har aldrig fått frågan: vad är dina drömmar? Just elevernas drömmar kommer att få en central funktion i Järvaskolan.
– Drömmar är gränslösa, alla drömmar är viktiga. Vi kommer att hjälpa eleverna att förtydliga sina drömmar och hjälpa dem med hur de ska nå dit. Vad har de för drömmar och hur villiga är de att investera i sina drömmar för att förverkliga dem? Alla är värda att leva sin dröm, det som är avgörande är att någon står bakom.
Alla skolor i Sverige, måste följa läroplanen, men det finns utrymme för flexibilitet.
– Vi kommer att satsa på kunskap, självförtroende och självkänsla. Vi vill bygga stabila, starka individer vars drömmar bidrar till samhället. Jag kommer att hålla kurser i att följa sina drömmar och livskunskap, jag tar upp andra frågor än de traditionella. Jag kommer även att vara allgöraren som städar, fixar och möter eleverna.
Hur har ni tänkt kring finansieringen?
– Vi driver en stiftelse, Roya Foundation, roya betyder dröm på persiska. Stiftelsen har som uppdrag att satsa på jämlikhet, utbildning och utveckling i miljonprogramsområden. Vi har både finansiärer, bra samarbeten och alla tillstånd som krävs för att starta skolan. Vi har en hållbar finansiering så vi kan göra detta under en lång period.
I dag arbetar Milad dygnet runt inför öppningen av skolan, men vad drömmar han själv om i framtiden?
– Jag har inte så många fler drömmar. Nu presterar jag, sen ska jag förvalta det så bra som möjligt. Jag kommer att finnas där för eleverna. Vi är så oerhört tacksamma för alla samarbeten, att människor vågar satsa på oss. Vi har getts möjligheten att göra det vi älskar. Skolan kommer att bli mitt andra hem, jag kommer att bli en gammal gubbe där.
Järvaskolan bygger på fyra värderingar
1. En stark gemenskap. Alla är som en familj och tar hand om varandra.
2. Alla är förebilder, både lärare och elever gentemot varandra.
3. Höga förväntningar. Vad har eleverna för drömmar? Genom att arbeta mot sina drömmar ska eleverna bli disciplinerade och satsa med passion, inte med press.
4. Stark samverkan. Skolan ska finnas i samhället och samhället ska vara representerat i skolan. Olika företag kommer vara inblandade i utbildningen, alla elever får en mentor och en praktikplats. På så sätt blir utbildningen verklighetsförankrad.
Mer om Järvaskolan hittar du på: jarvaskolan.se/om-jarvaskolan